پنجمین جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان اصفهان برگزار گردید

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، پنجمین جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان اصفهان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاه های استان در محل تالار کتابخانه مرکزی دانشگاه اصفهان برگزار گردید.

پنجمین جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان اصفهان برگزار گردید

به گزارش گروه استان های وبلاگ ساعت دیواری، محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پنجمین جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان اصفهان بر مهارت افزایی در رشته های دانشگاهی تاکید نمود.

زلفی گل بعلاوه، ضمن تاکید بر تقویت شورای استانی، گفت: آموزش عالی هر استان باید در راستای افزایش بهره وری دولت عمل کند و از بودجه دولت به گونه ای استفاده گردد که هدر رفت منابع نداشته باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بعلاوه بر آمایش آموزش عالی در استان تاکید و از تمرکز رشته های موازی در دانشگاه های همجوار انتقاد کرد.

وی در این نشست توضیح داد: دانشگاه اصفهان با برخورداری از ناحیه فناوری و نوآوری پتانسیل بسیار خوبی برای افزایش مهارت افزایی و افزایش بستر کارورزی دارد. بعلاوه شورای استانی می تواند راه حل ها و ایده های خود را مطرح و برای اجرایی شدن به وزارت علوم ارسال کند و در واقع فکر از شما و اجرا از ما خواهد بود.

حسین هرسیج، سرپرست دانشگاه اصفهان نیز اظهار کرد: دانشگاه های استان اصفهان نقش پیشتاز دارند و می توانند با نظرات کارشناسی خود راه حل های خوبی ارایه دهند.

هرسیج بعلاوه ضمن تاکید بر آمایش آموزش عالی در استان اصفهان گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، سیاست مدیریت استانی مؤسسات آموزش عالی کشور با رویکرد تمرکز زدایی، افزایش کارایی و اثربخشی نظام آموزش عالی کشور در قالب سند آمایش آموزش عالی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1394 و منطبق با ماده 2 و تبصره ماده 10 قانون اهداف وظایف و تشکیلات وزارت (عتف) را اتخاذ کرد.

هوشنگ طالبی رییس پیشین دانشگاه نیز در این جلسه ضمن ارایه گزارش مبسوطی از فرایند برنامه های شورای مدیرت آموزش عالی اظهار کرد: استان اصفهان به عنوان اولین استان، اقدام به راه اندازی شورای عالی مدیرت استانی کرد و متعاقب آن همفکری مفید و موثری بین دانشگاه های استان ایجاد شد.

طالبی ضمن بیان ظرفیت های علمی استان، دانشگاه های آزاد اصفهان و نجف آباد را به عنوان دانشگاه های آزاد مطرح کشور معرفی کرد. بعلاوه دانشگاه های پیغام نور و علمی کاربردی، فنی و حرفه ای، شهرک علمی و تحقیقاتی، دانشگاه کاشان، صنعتی اصفهان و هنر اصفهان را هم از ظرفیت های خوب استان اصفهان قلمداد کرد.

وی بعلاوه کنسرسیوم محیط زیست و کنسرسیوم سلامت را که در استان اصفهان تشکیل شد به عنوان نمونه هایی از پتانسیل همکاری موثر بین دانشگاه های استان برشمرد.

محمد فرامرزی، دبیر امور اجرایی و مسئول دبیرخانه دانشگاه معین استان در این جلسه گفت: بعد از ابلاغ آیین نامه مدیریت استانی و پیاده سازی آمایش آمورش عالی در اواخر سال 1399، شورای مدیریت استانی، آموزش عالی تشکیل شد که متشکل از همه روسای دانشگاه های استان، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی و رییس شورا هم رییس دانشگاه معین استان است. وی در این جلسه گزارش مبسوطی از عملکرد چهار جلسه قبل و به ویژه تشکیل کارگروه های تخصصی شورا را ارایه کرد. بعلاوه به تشریح کنسرسیوم همکاری دانشگاه های استان و مواردی در مورد اصلاح آیین نامه پرداخت.

فرامرزی بعلاوه اظهار کرد: 5 کارگروه تخصصی در شورای استانی شکل گرفته که قرار است مسائل کلان استانی را راهبری نمایند. هدف صلی این شورا متناسب سازی و متوازن سازی شورای عالی استان، ماموریت گرایی آموزش عالی و ایجاد دانشگاه هایی در سطح استاندارد های مدرن و یاری به ایجاد کارآفرینی در سطح جامعه و اشتغال و دغدغه هایی است که در سطح جامعه وجود دارد.

لازم به ذکر است، استان اصفهان بعد از استان تهران با 209 موسسه آموزش عالی و مرکز پژوهشی دومین استان پهناور به لحاظ آموزش عالی است و نقش و سهم بسیار مهمی در توسعه علم و فناوری کشور دارد.

فرامرزی بعلاوه مواردی مانند: تمرکز زدایی، واگذاری بعضی تصمیم گیری ها و اجرای طرح های معین در سطح استان، هم افزایی مؤسسات آموزش عالی واقع در هر استان در راستای افزایش کارایی و اثربخشی و مأموریت گرایی، مشارکت هر چه بیشتر مؤسسات در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های آموزش عالی کشور، توجه بیشتر به احتیاج ها و بهره گیری مؤثرتر از فرصت ها، مزیت ها و ظرفیت های استانی، ارتقای کیفی سطح تصمیم سازی و تصمیم گیری در آموزش عالی با توجه به مزیت های استان، یاری به متناسب سازی و متوازن نمودن توسعه مؤسسات آموزش عالی در سطح کشور، کاهش بروکراسی ناشی از تصمیم گیری ها در وزارت با واگذاری بعضی وظائف به استان ها، ایجاد هماهنگی و تبادل تجربیات میان ساختار های آموزش عالی در هر استان را به عنوان اهداف مدیریت استانی آموزش عالی دانست و بر افزایش مشارکت و هم افزایی دانشگاه های استان تاکید نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پنجمین جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان اصفهان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجمین جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان اصفهان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید