معرفی چند پماد خارش مقعدی؛ روش استفاده و عوراض آن ها

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، از مهمترین انواع پماد خارش مقعدی (پماد برای درمان خارش مقعد) می توان به هیدروکورتیزون، وازلین، آنتی فیشر و ... اشاره نمود. استفاده از سرکه و روغن نارگیل نیز در درمان خارش مقعدی موثر است.

معرفی چند پماد خارش مقعدی؛ روش استفاده و عوراض آن ها

وبلاگ ساعت دیواری | سرویس سلامت - آیا تا به حال در یک میهمانی شلوغ دچار خارش مقعد شده اید؟! این مشکل اگرچه ممکن است زودگذر باشد اما به طور حتم تکرار آن به شما این اجازه را نمی دهد که بتوانید با دوستانتان خوش بگذرانید. جدای از این خاراندن مقعد یک عمل شرم آور و ناراحت کننده بوده و معمولا هیچکس در حال اجرا این کار آدم موقری به نظر نمی رسد. خارش مقعد که در مراحل حاد می تواند بسیار کلافه کننده باشد یک مشکل شایع است که علت های مختلفی می تواند داشته باشد و تا زمانی که علت اصلی را برطرف نکنید، این مشکل همچنان پابرجا خواهد ماند. به طور موقت برای تسکین خارش مقعد می توانید از پمادهای برطرف خارش و التهاب بهره ببرید. در ادامه به معرفی بعضی از این داروها خواهیم پرداخت.

فهرست موضوعی:

  • انواع پماد خارش مقعدی
  • پماد هیدروکورتیزون
  • وازلین
  • پماد کالامین
  • پماد شقاق (آنتی فیشر)
  • درمان خانگی خارش مقعد

چرا دچار خارش مقعد می شویم؟

خارش مقعد که معمولا با سوزش و التهاب همراه بوده از مسائل رایج اما قابل درمان است. زمانیکه دچار این حالت ناخوشایند می شوید ابتدا باید به دنبال علت بروز آن بگردید. گاه وجود بیماری هایی مثل هموروئید (بواسیر) و عفونت های پوستی ناحیه مقعد می تواند شما را دچار خارش کند. دیگر دلایلی که باعث بروز خارش مقعد می گردد شامل موارد زیر است:

  • سوزش پوست در اثر استفاده از شوینده های نامناسب
  • مسائل گوارشی مثل اسهال یا بی اختیاری مدفوع
  • شقاق مقعد
  • وجود تومورهایی در اطراف مقعد
  • فیستول که عارضه بیماری کرون (التهاب روده) است
  • عدم نظافت صحیح
  • تعریق زیاد

پزشک ممکن است با پرسیدن از شما در خصوص نشانه های بیماری، علت خارش را تشخیص دهد. با شناسایی علت می توان درمان را آغاز کرد. اگر پزشک تشخیص دهد که بیماری خاصی وجود نداشته و این خارش موقتی یا در اثر شستشوی نادرست است می توان با استفاده از داروهایی که برای برطرف خارش وجود دارد این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد.

کرمک در بچه ها یکی از علل خارش مقعد در این دوران سنی است. این خارش می تواند منجر به بی قراری و بی خوابی کودک گردد و روش های درمانی این انگل با روش های موقتی برطرف خارش مقعد متفاوت است. توجه داشته باشید پمادی تحت عنوان پماد خارش مقعدی بچه ها برای برطرف این سوزش و خارش وجود نداشته و باید درمان زیر نظر پزشک متخصص انجام پذیرد.

معرفی بعضی از انواع پماد خارش مقعدی

1. پماد هیدروکورتیزون

پماد برای درمان خارش مقعدی - هیدروکورتیزون

پماد هیدروکورتیزون (Hydrocortisone) از داروهایی است که به عنوان مرطوب کننده و ضدالتهاب برای درمان بعضی از مسائل پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. از این دارو برای برطرف مسائلی نظیر اگزما، درماتیت، جوش، نیش حشرات، خارش اندام تناسلی خارجی در زنان و استفاده می گردد. به طور معمول پماد هیدروکورتیزون را می توانید یک تا دو بار در روز در محل مورد نظر که دچار خارش و التهاب شده است بهره ببرید.

عوارض: سوزش، قرمزی، خشکی، ایجاد جوش، رشد غیر معمول مو، برآمدگی مو یا التهاب فولیکول، نازک شدن پوست، تغییر رنگ پوست و علائم کشیدگی پوست از عوارض مصرف این داروست.

در صورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این دارو و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

2. وازلین

پماد برای درمان خارش مقعدی - وازلین

وازلین ماده ای است که برای برطرف کردن مسائل پوستی مثل التهاب و خشکی پوست کاربردهای زیادی دارد. این ماده به دلیل داشتن میزان چربی بالا می تواند به عنوان یک پماد خارش مقعدی، برای برطرف خارش مقعد مفید باشد. به این منظور باید پس از شستن مقعد و اطراف آن با آب ساده، روزی یک الی دو بار وازلین را روی آن قسمت قرار داد تا جذب پوست گردد. استفاده از وازلین یک لایه لیز در ناحیه مقعد ایجاد می نماید که خارش و سایش آن را کاهش می دهد.

وازلین در صورت استفاده صحیح عارضه جانبی خاصی به همراه ندارد. این ماده کاربردهای دیگری هم در حفظ سلامت پوست دارد که در لینک زیر ذکر شده است.

3. پماد کالامین

پماد برای درمان خارش مقعدی - کالامین

یکی دیگر از انوع پماد خارش مقعدی، پماد کالامین است. پماد کالامین (Calamine) از داروهایی است که به منظور درمان التهابات پوستی مثل تماس با گیاهان سمی، خشکی و قرمزی پای بچه ها ناشی از ادرار، خارش مقعد، عرق سوز شدن و آفتاب سوختگی، گزش حشرات، آبله مرغان، سرخک، کهیر و... مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو ترکیبی از دو ماده کالامین و دیفن هیدرامین هیدروکلراید می باشد. کالامین پوست را التیام بخشیده و دیفن هیدرامین هیدروکلراید به عنوان ضدهیستامین و بی حس کننده عمل می نماید. قبل از استفاده از این دارو باید پوست خود را با آب و صابون بشویید و اجازه دهید پوست کاملا خشک گردد. پس از آن مقداری از پماد را روی پوست بمالید و صبر کنید تا خشک گردد.

عوارض: خشک شدن پوست تنها عوارض این داروست.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این دارو و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

`4. پماد شقاق (آنتی فیشر)

پماد شقاق در درمان خارش مقعدی مؤثر است. اجزاء کرم آنتی فیشر (شقاق) شامل عصاره بابونه و عصاره دارمازو است. برای مصرف کرم آنتی فیشر (پماد شقاق) روزی 2 بار هر بار یک لایه نازک از کرم در محل شقاق مالیده گردد. در صورت وجود حساسیت شدید مصرف آن را متوقف کنید.

درمان خارش مقعد با استفاده از روش های خانگی

اگر خارش مقعد به دلیل وجود بیماری خاصی نباشد می توان بدون استفاده از دارو و تنها با استفاده از درمان های خانگی آن را برطرف کرد. استفاده از سرکه سیب و روغن نارگیل نمونه ای از این درمان های خانگی هستند. اگر علاقه مند هستید با دیگر مواد طبیعی این عارضه را درمان کنید پیشنهاد می کنیم لینک زیر را در این زمینه مطالعه کنید.

خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف هر کدام از این داروها را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله وبلاگ ساعت دیواری در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com

به "معرفی چند پماد خارش مقعدی؛ روش استفاده و عوراض آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی چند پماد خارش مقعدی؛ روش استفاده و عوراض آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید