دلیل تیرگی پوست صورت و بدن

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، تیرگی پوست یا هایپر پیگمانتاسیون یک نوع مشکل پوستی است که موجب تیره شدن پوست یا ایجاد لکه هایی تیره رنگ روی پوست صورت و بدن می گردد. مهم ترین دلیل تیرگی پوست بدن و صورت افزایش فراوری ملانین در پوست است. اما برترین روش ها برای برطرف تیرگی پوست صورت و بدن چیست؟ آیا چیزی در خصوص دلیل سیاه شدن ناگهانی پوست صورت می دانید؟ در این مقاله از در می توانید با دلیل و درمان تیرگی پوست بدن و صورت آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص درمان تیرگی پوست بدن و صورت پاسخ خواهیم داد.

دلیل تیرگی پوست صورت و بدن

تیرگی پوست یا هایپر پیگمانتاسیون چیست؟

تیرگی پوست یا هایپر پیگمانتاسیون زمانی رخ می دهد که پوست در بعضی از نواحی ملانین یا رنگدانه بیشتری فراوری کند. این لکه ها ممکن است به رنگ های قهوه ای، سیاه، خاکستری، قرمز یا صورتی روی پوست ظاهر شوند.

شواهد نشان می دهد افرادی که پوست تیره تری دارند، بیشتر در معرض تیرگی پوست قرار دارند. هر چند لکه های تیره روی پوست مشکل خاصی ایجاد نمی نمایند، اما موجب تیره شدن پوست و ایجاد لکه های تیره می شوند که روی ظاهر ما مؤثر است.

علائم تیرگی پوست صورت و بدن

معمولاً لکه های تیره روی پوست بیشتر در ناحیه صورت، شانه ها و پشت دست ایجاد می شوند. این لکه ها ممکن است از قهوه ای روشن تا تیره باشند و این موضوع به رنگ پوست فرد بستگی دارد. تیرگی های روی پوست روی لایه بیرونی پوست ایجاد می گردد و هیچ درد یا مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی کند.

این تیرگی ها از نظر میزان متفاوت هستند و ممکن است در هر نقطه ای از بدن ایجاد شوند. تیرگی پوست معمولاً در بخش هایی از بدن که بیشتر در معرض نور خورشید واقع شده است، ظاهر می شوند.

افرادی که پوست تیره تری دارند، معمولاً لکه های تیره تری روی پوستشان ایجاد می گردد. در بسیاری از مواقع این لکه ها در عرض 6 تا 12 ماه به خودی خود از بین می روند و بعضی اوقات نیز سال ها طول می کشد تا کم رنگ شوند. معمولاً تیرگی های پوستی بیشتر روی صورت، شانه ها، پشت بدن و پشت دست ها ایجاد می شوند.

علت تیرگی پوست صورت و بدن

پوست صورت و بدن ما به دلایل مختلفی تیره می گردد. گاهی اوقات وجود یک زخم موجب تیره شدن پوست می گردد و گاهی قرار گرفتن در معرض نور خورشید عامل این مشکل است. در بعضی مواقع علت سیاه شدن ناگهانی پوست صورت نیز ابتلا به بعضی بیماری های خاص است که باید به وسیله پزشک آنالیز گردد. در ادامه می توانید با بعضی علت های تیرگی پوست صورت و بدن آشنا شوید.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

اولین و مهم ترین علت تیرگی پوست صورت در طب سنتی قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. افرادی که پوست خود را برنزه می نمایند و یا به هر علتی بیشتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند، بیشتر به لکه های پوستی و تیره شدن بخشی از پوست دچار می شوند. معمولاً پوست صورت، دست، بازوها و شانه ها بیشتر در معرض تیرگی واقع شده است.

تغییرات هورمونی

ملاسما یک بیماری شایع پوستی است که منجر به ایجاد تیرگی های کوچک روی پوست و تغییر رنگ پوست می گردد. گاهی اوقات علت تیره شدن پوست صورت و گردن مسائل هورمونی است که این عارضه در خانم ها شایع تر است. طبق مطالعات صورت گرفته در آموزشگاه پوست امریکا تغییرات هورمونی موجب ایجاد این تیرگی ها روی پوست می گردد.

عوارض دارویی

گاهی اوقات علت تیرگی پوست صورت و بدن عوارض داروهایی است که شخص مصرف می کند. استفاده از بعضی داروها موجب افزایش فراوری رنگدانه پوست می گردد و لکه های تیره روی پوست ایجاد می کند. معمولاً داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، تتراسایکلین ها و داروهای روان گردان موجب تیره شدن پوست می شوند.

التهاب پوست

عامل دیگری که موجب تیره شدن پوست صورت و بدن می گردد، التهاب است. التهاب پوست که در اثر اگزما، پسوریازیس، آکنه و سایر مسائل پوستی ایجاد می گردد، موجب تیره شدن پوست در نواحی آسیب دیده می گردد.

تحریک پوست

استفاده از بعضی محصولات آرایشی و بهداشتی موجب تحریک پوست می گردد. در بسیاری از مواقع علت تیرگی پوست صورت و بدن استفاده از محصولات آرایشی پوست و مو است که لکه های تیره روی پوست ایجاد می نمایند.

بیماری دیابت

از آن دسته از بیماری هایی است که می تواند منجر به تیره شدن پوست در بعضی نواحی گردد. این تیرگی ها ممکن است در هر بخشی از بدن ظاهر شوند.

افزایش سن

گاهی اوقات علت تیرگی پوست صورت و بدن افزایش سن است. بسیاری از لکه های تیره روی پوست بعد از 40 سالگی ظاهر می شوند و این موضوع بیشتر به علت قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می گردد.

درمان تیرگی پوست صورت و بدن

بعد از این که با علت تیرگی پوست صورت و بدن آشنا شدید، حال می توانید نگاهی نیز به روش های درمان این مشکل بیندازید. برای درمان تیرگی پوست صورت و بدن روش های مختلفی وجود دارد. بعضی اوقات این لکه ها با روش های خانگی برطرف می شوند و بعضی مواقع نیز احتیاج به درمان های پیشرفته تری دارند. در ادامه می توانید با روش های درمان تیرگی پوست صورت و بدن آشنا شوید.

1- استفاده از لایه بردارهای خانگی

برای درمان تیرگی پوست صورت و بدن می توانید از لایه بردارهای خانگی بهره ببرید. برای این کار می توانید میزانی شکر یا نمک را یا روغن زیتون و میزان کمی آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید. سپس این لایه بردار را هفته ای دو بار روی محل مورد نظر ماساژ دهید تا لکه ها و تیرگی ها به مرور کم رنگ شوند.

2- استفاده از کرم های روشن نماینده

یک راه حل مؤثر برای درمان تیرگی پوست صورت و بدن استفاده از کرم های روشن نماینده و ضد لک پوستی است. این کرم ها طوری طراحی شده اند که فراوری ملانین پوست را کاهش می دهند و به شما یاری می نمایند. معمولاً درمان با استفاده از کرم های روشن نماینده چند ماه طول می کشد و به مرور این لکه ها کم رنگ تر می شوند.

3- لیزر درمانی

زمانی که تیرگی های ایجاد شده روی پوست پررنگ باشند و برای فرد آزاد دهنده باشند، استفاده از لیزر می تواند راه حل مناسبی محسوب گردد. برای این کار پزشک با استفاده از لیزر لکه های تیره روی پوست را درمان می کند و تیرگی ها را تا حد زیادی برطرف می کند.

4- میکرودرم ابریژن

راه حل بعدی برای درمان تیرگی پوست صورت و بدن میکرودرم ابریژن است. در این روش متخصص پوست با استفاده از دستگاهی ساینده سطح پوست را لایه برداری می کند و تیرگی های روی پوست را از بین می برد. این روش درمانی موجب در پوست می گردد و به کاهش لکه های پوستی و روشن شدن پوست یاری می کند.

5- لایه برداری شیمیایی

روش بعدی برای درمان تیرگی پوست صورت و بدن استفاده از محلول لایه برداری شیمیایی است. در این روش متخصص پوست سطح پوست را لایه برداری می کند و لکه های تیره روی پوست به مرور زمان محو می شوند.

6- سرما درمانی

راه حل بعدی برای درمان تیرگی پوست صورت و بدن روش سرما درمانی یا کرایوتراپی است. در این روش نیتروژن مایع روی لکه های تیره منجمد می گردد و موجب روشن شدن رنگ لکه ها و تیرگی های روی پوست می گردد.

7- پوشاندن لکه ها با لوازم آرایشی

راه حل بعدی که البته درمانی نیست، می تواند به زیباتر به نظر رسیدن ظاهر پوست شما یاری کند. در صورتی که لکه ها و تیرگی های پوستی آزارتان می دهد، می توانید با استفاده از میزانی کرم پودر یا، لکه ها را بپوشانید و به صورت موقت از بین ببرید.

8- استفاده از کرم های رتینوئید

رتیونوئیدها یکی از مؤثرترین ترکیبات برای کم رنگ کردن تیرگی های پوست و هستند. این کرم ها برای درمان تیرگی های خفیف پوست بسیار مؤثر هستند و به مرور لکه ها را کمرنگ می نمایند. ساختار مولکولی این کرم ها به گونه ای است که به عمق پوست نفوذ می نمایند و تیرگی های پوست را درمان می نمایند.

9- داشتن روتین پوستی منظم

داشتن یک روتین پوستی خوب می تواند به کاهش تیرگی های پوست و بعلاوه روشن تر و درخشان به نظر رسیدن پوست شما یاری کند. برای درمان تیرگی پوست صورت و بدن بهتر است هر روز پوست خود را با یک پاک نماینده ملایم بشویید و سپس از و سرم های مراقبی بهره ببرید.

به خاطر داشته باشید که در هفته دو بار پوست خود را لایه برداری کنید و از سرم های حاوی ویتامین C بهره ببرید تا لکه های پوستی به مرور کم رنگ شوند.

10- استفاده از سرکه سیب

حاوی اسید استیک است که می تواند به کمرنگ کردن رنگدانه های پوستی یاری کند. برای درمان تیرگی پوست دست و بدن می توانید از سرکه سیب باید آن را به میزان مساوی با آب ترکیب کنید.

سپس با استفاده از پنبه روی تیرگی های پوست بمالید و بعد از 3 دقیقه پوستتان را بشویید. این کار را 2 بار در روز تکرار کنید تا لکه ها روشن شوند. بعد از استفاده از سرکه سیب از یا صورت بهره ببرید.

11- ژل آلوئه ورا

حاوی آلوئین است که به روشن شدن پوست یاری می کند. مطالعات نشان می دهد که استفاده از ژل طبیعی آلوئه ورا می تواند به درمان تیرگی پوست یاری کند و موجب از بین رفتن لکه های پوستی گردد.

12- عصاره چای سبز

مطالعات نشان می دهد که استفاده از روی پوست می تواند به روشن شدن پوست و برطرف تیرگی های پوست صورت و بدن یاری کند. برای این کار می توانید چای سبز را در آب جوش بریزید و برای 5 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

سپس اجازه دهید چای سرد گردد و آن را روی پوست و لکه های تیره قرار دهید. این کار را 2 بار در روز تکرار کنید تا تیرگی ها به طور کامل محو شوند.

13- چای سیاه

مطالعات صورت گرفته روی برگ نشان می دهد که استفاده از چای سیاه می تواند بعد از 4 هفته به روشن شدن تیرگی های پوست یاری کند. برای این کار باید 1 قاشق غذاخوری چای را با یک فنجان آب جوش دم کنید. سپس چای را صاف کنید و با پنبه روی صورت بمالید. این کار را هر روز به مدت 6 روز در هفته و برای 4 هفته تکرار کنید تا تیرگی ها برطرف شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه صحیح دم کردن چای ایرانی

14- عصاره شیرین بیان

استفاده از عصاره شیرین بیان برترین روش برای برطرف تیرگی پوست صورت و بدن است. این گیاه حاوی مواد فعالی است که به روشن شدن پوست و برطرف تیرگی ها یاری می کند. برای این کار می توانید از دم نموده شیرین بیان و یا کرم هایی که حاوی عصاره شیرین بیان هستند بهره ببرید.

15- شیر

شیر یک ماده بی نظیر برای درمان تیرگی پوست در طب سنتی است که به روشن شدن پوست نیز یاری می کند. اسید لاکتیک موجود در شیر می تواند به کمرنگ شدن تیرگی های پوست یاری کند و پوشت شما را روشن کند. برای این کار باید یک پنبه را به شیر آغشته کنید و 2 بار در روز روی لکه های تیره بمالید تا تیرگی ها درمان شوند.

16- رب گوجه فرنگی

مطالعات صورت گرفته در مجله بریتانیایی پوست نشان می دهد که می تواند به روش شدن پوست یاری زیادی کند. لیکوپن موجود در رب گوجه فرنگی از آسیب های پوستی محافظت می کند و در درمان تیرگی های پوست مؤثر است. برای این کار باید رب گوجه فرنگی خانگی را با میزانی روغن زیتون ترکیب کنید و روی پوست قرار دهید.

17- دال عدس یا عدس قرمز

شاید برایتان جالب باشد اما یکی از برترین روش ها برای برطرف تیرگی پوست صورت استفاده از است. شواهد نشان می دهد که استفاده از ماسک دال عدس می تواند به کمرنگ شدن تیرگی های پوست یاری زیادی کند.

این عدس حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان است که برای روشن شدن پوست مفید است. برای این کار باید 50 گرم عدس قرمز را در آب بخیسانید. سپس آن را با غذاساز میکس کنید و برای 20 دقیقه روی پوست قرار دهید. در نهایت پوست خود را با آب سرد بشویید.

18- عصاره ارکیده

تحقیقات نشان می دهد که عصاره ارکیده می تواند به کنترل رنگدانه پوست و روشن شدن تیرگی های پوستی یاری کند. استفاده از عصاره ارکیده برای 8 هفته می تواند به کمرنگ شدن لکه ها و محو شدن آن ها یاری کند.

چه افرادی بیشتر در معرض تیرگی پوست قرار دارند؟

تیرگی پوست و ایجاد لکه های پوستی ممکن است در هر فردی و در هر سنی ایجاد گردد. اما به هر حال بعضی عوامل احتمال ایجاد این مشکل را افزایش می دهند. در ادامه می توانید با ریسک فاکتورهای مؤثر بر تیرگی پوست آشنا شوید.

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی
  • ابتلا به بیماری های پوستی مثل اگزما، آکنه و پسوریازیس
  • ضربه یا آسیب به پوست
  • استفاده از بعضی داروها
  • ابتلا به بیماری های کبدی
  • دیابت

روش های پیشگیری از تیرگی پوست صورت و بدن

حقیقت این است که گاهی اوقات لکه های تیره روی پوست یک باره و بدون کنترل ما ایجاد می شوند و به راحتی نمی توان از بروز این لکه ها جلوگیری کرد. اما به هر حال انجام دادن بعضی کارها و مراقبت های پوستی می تواند تا حدودی از تیره شدن پوست و ایجاد لکه ها جلوگیری کند. در ادامه به بعضی از روش های جلوگیری از تیرگی پوست صورت و بدن اشاره شده است.

  • استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب
  • درمان به موقع بیماری های پوستی
  • جلوگیری از خشکی شدید پوست
  • استفاده از کلاه لبه دار و عینک آفتابی استاندارد
  • دوری از آفتاب شدید
  • مصرف بیشتر آب و مایعات
  • مصرف میوه ها و سبزیجات سالم

چه زمانی برای درمان تیرگی پوست به دکتر مراجعه کنیم؟

هر چند لکه های پوستی مشکل خاصی برای ما ایجاد نمی نمایند، اما در بعضی مواقع تشخیص این لکه ها با تغییرات پوستی که در اثر نوعی سرطان پوست به نام ملانوما ایجاد می گردد، سخت است. اگر مطمئن نیستید که چرا پوستتان تیره شده و لکه هایی روی آن ایجاد شده، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

توجه داشته باشید که اگر تیرگی روی پوست ناگهان ظاهر گردد و همراه با خارش، گزگز، خونریزی و تغییر در میزان و رنگ باشد، باید هر چه سریع تر از یک متخصص برای درمان یاری بگیرید.

منبع: افق کوروش

به "دلیل تیرگی پوست صورت و بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل تیرگی پوست صورت و بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید