بالاخره چه روغنی خوب است؟

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، چربی ها و روغن ها منابع مهم انرژی و سوخت بدن هستند و مصرف مقادیر کافی آنها برای سلامت پوست، عمل مناسب هورمون ها و جذب ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A، D، E و K لازم است. ولی در جامعه شهری و ماشینی امروز به علت فعالیت کمتر بدنی که احتیاج به انرژی برای سوخت جهت فعالیت را در بدن کمتر نموده و به خاطر

بالاخره چه روغنی خوب است؟

بالاخره چه روغنی خوب است؟

چربی ها و روغن ها منابع مهم انرژی و سوخت بدن هستند و مصرف مقادیر کافی آنها برای سلامت پوست، عمل مناسب هورمون ها و جذب ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A، D، E و K لازم است. ولی در جامعه شهری و ماشینی امروز به علت فعالیت کمتر بدنی که احتیاج به انرژی برای سوخت جهت فعالیت را در بدن کمتر نموده و به خاطر فراوانی چربی ها و روغن ها در غذاهای در دسترس، این نگرانی ایجاد شده که در اثر مصرف زیادشان، به تناسب احتیاج، خطر چاقی و بیماری های ناشی از آن بیشتر گردد. بنابراین عجیب نیست اگر یک سوال رایج بهداشتی مردم این باشد که چه قدر و چه نوع روغنی را مصرف کنم تا سالم تر بمانیم؟ برای پاسخ به این سوال، باید به نکات زیر توجه کرد:

1- اندازه مصرف چربی ها و روغن ها (چه مایع، چه جامد) باید با اندازه احتیاج بدن مان یعنی اندازه فعالیت بدنی و وزن متناسب باشد. معمولا این اندازه باید کمتر از یک سوم کالری دریافتی روزانه ما را تشکیل دهد. برای رسیدن به این هدف، بهتر است بیشتر از غذاهای آب پز، تنوری و کبابی و انواع میوه و سبزی استفاده کنیم و در مصرف گوشت هم بیشتر گوشت های سفید (مرغ بدون پوست و ماهی) را در برنامه غذایی بگنجانیم.

2- نوع روغن مصرفی ما از اندازه آن هم مهم تر است. روغن ها از نظر ترکیب شان به دو گروه سیرشده (اشباع یا جامد) و سیرنشده (غیراشباع یا مایع) تقسیم می شوند. بهتر است دوسوم روغن مصرفی ما از نوع مایع یا سیرنشده (غیراشباع) باشد. در موقع خرید روغن، نوعی را انتخاب کنید که اسید چرب اشباع شده کمتری داشته باشد و اسید چرب ترانس نداشته باشد و یا در کمترین اندازه (کمتر از 2 درصد) باشد بنابراین برچسب روی بسته بندی روغن ها را نگاه کنید. بیشتر روغن های مایع اندازه بسیار کمی اسید چرب اشباع و ترانس دارند، ولی روغن های جامد حاوی اندازه زیادی چربی اشباع و ایزومر ترانس هستند، به همین علت برای مصرف بهتر از روغن جامد هستند و مصرف شان، اندازه کلسترول بد LDL بدن را بالا می برد.

3- برترین انتخاب ها در بین روغن های مایع عبارت اند از: روغن بادام زمینی، روغن آفتابگردان (اولئیک بالا) و روغن گلرنگ (اولئیک بالا) و روغن زیتون. بعلاوه روغن هایی مانند کنجد یا دانه انگور هم از روغن های مناسب هستند ولی اغلب گران ترند. این روغن ها باید در بطری های تیره نگهداری، در بطری بعد از هر بار مصرف کاملا بسته شده و در مقادیر کم خریداری شوند تا در عرض یک یا دو ماه مصرف شوند. ضمناً، روغن باید در یک مکان سرد، خشک، دور از بوهای شدید و تابش مستقیم آفتاب و هم منابع گرمایشی (بخاری، ماشین ظرف شویی و موتور سردنماینده ها) قرار گیرد.

4- با این همه وقتی می خواهید مواد غذایی تان را سرخ کنید، هیچ وقت از روغن مایع استفاده نکنید، زیرا سریعا اکسیده شده و فراوری مواد سرطان زا می نمایند. برای سرخ کردن از روغن مخصوص سرخ کردنی و در صورت نداشتن، از روغن جامد استفاده کنید، ولی در پخت و پز و سالاد از روغن مایع گیاهی (ترجیحا روغن زیتون) استفاده کنید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "بالاخره چه روغنی خوب است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالاخره چه روغنی خوب است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید