مقایسه کیا کادنزا با هیوندای جنسیس و تویوتا آریون

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، سدان های لوکس و نیمه لوکس فراوانی در بازارهای جهانی خودنمایی می نمایند و با تبلیغات وسیعی که روی هرکدام از آن ها می گردد، سهمی از فروش جهانی را نصیب یکی از این خودروهای زیبا و شکیل می نماید. در این بازار پُرتنوع و پُررونق، کیا کادنزا توانسته است به فروش نسبتاً قابل قبولی در بازارهای بین المللی برسد و تجربه موفقی برای شرکت سازنده اش باشد. اما این وضع و این شرایط در بازار ایران برقرار نیست و کادنزا در ایران نتوانست تجربه موفقی را نصیب کیا موتورز کند.

مقایسه کیا کادنزا با هیوندای جنسیس و تویوتا آریون

در رده قیمتی و در کلاسی که کادنزا قرار گرفته، بازار خودروی ایران چندان هم کم تنوع نیست و رقبای سرسخت و توانمندی را می توان برای این سدان کره ای درنظر گرفت؛ از سدان های هم وطنش گرفته تا نمونه هایی از خودروسازان ژاپنی و اروپایی. در ادامه، به عنوان نمونه نگاهی به مقایسه کیا کادنزا با دو خودروی هیوندای جنسیس و تویوتا آریون انداخته ایم و بعضی از ویژگی های آن ها را با ویژگی های مثبت و منفی کیا کادنزا مقایسه نموده ایم تا امکان انتخابی عقلانی تر و هوشمندانه تر پیش روی مخاطبان و خریداران خودروهایی در این تراز اقتصادی و فنی فراهم گردد.

ناگفته نماند که بسیاری از امکانات و ویژگی های فنی کادنزا را نمی توانید در خودروهای هم قیمتش بیابید، و شاید اگر بخواهید خودرویی با کیفیت کادنزا را در ایران صاحب شوید، باید هزینه و پول بیش تری خرج کنید، ولی بعضی دلایل باعث شده که این خودرو، با وجود توان فنی بالا و بهره مندی از آپشن های به روز، قیمتی برابر با خودروهای به مراتب کم امکانات و ضعیف تر داشته باشد؛ در رأس این دلایل، مسئله عرضه محدود آن قرار گرفته است که ضعف تأمین قطعات، بالا بودن هزینه های تعمیر و نگهداری و خریدوفروش سخت آن را درپی دارد.

مقایسه کیا کادنزا با هیوندای جنسیس

وقتی پای مقایسه یکی از محصولات کیاموتورز وسط می آید، شک نکنید که رقیب هم وطنش، یعنی شرکت هیوندای، نیز محصولی مشابه با محصول مورد نظر کیا دارد که می توان از ابعاد متعددی به مقایسه آن ها پرداخت.

در برابر کیا کادنزا، می توان چند محصول مختلف را از شرکت هیوندای قرار داد که هیوندای جنسیس یکی از آن هاست؛ خودرویی که از سال 2008 تا به امروز ساخته و عرضه می گردد. نسل اول این خودرو از سال 2010 به بازار ایران راه یافت و با فراوری نسل دوم آن در سال 2015، همچنان به حضور چشم گیر و فروش نسبتاً قابل قبولی در ایران ادامه داد. البته در این جا ما قصد معرفی و مقایسه کلاس سدان جنسیس را داریم؛ زیرا این محصول هیوندای، با شرایط فنی و پیشرانه ای مشابه، در کلاس کوپه نیز فراوری می گردد.

با مقایسه کیا کادنزا با هیوندای جنسیس باید گفت که پیشرانه 6 یا 8 سیلندر جنسیس 3800 سی سی ظرفیت دارد و 290 اسب بخار قدرت و 358 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید. هرچند این پیشرانه اگر با جعبه دنده 6 سرعته همراه گردد، احتمال داغ کردن آن بالا می رود و اگر در همراهی با مدلی که در ایران همراه با جعبه دنده 8 سرعته عرضه شده است، پیش برود، بی شک سواری مطلوب تر و راندمان بالاتری هنگام رانندگی های تحت فشار و سفرهای طولانی خواهد داشت.

با وجود این که این اعداد و مشخصات فنی جنسیس تفاوت معناداری با کیا کادنزا ندارند، اما کارشناسان عملکرد پیشرانه محصول کیا را هماهنگ تر و کارآمدتر ارزیابی می نمایند و همچنین، به عملکرد مطلوب تر در بحث شتاب گیری، مصرف سوخت مناسب تر و جعبه دنده توانمندتر کادنزا اذعان دارند. به این موارد باید ویژگی ها و فزونی های دیگری چون عملکرد قابل اطمینان ترمزها، کیفیت ساخت و مونتاژ بالاتر، استهلاک پایین تر، فرمان پذیری قوی تر کادنزا را اضافه نمود.

همچنین، در بحث عملکرد سیستم تعلیق هم کفه ترازو به نفع سدان کیا سنگینی می نماید و جلوبندی اش کم استهلاک تر و مقاوم تر و کارآمدتر است. در حالی که بسیاری از صاحبان جنسیس از مسائل سیستم تعلیق و جلوبندی این خودرو ناراضی هستند و آن را هم تراز با خودروهای مشابه نمی دانند.

در بحث طراحی و ظاهر خودرو، همیشه سلیقه حرف اول را می زند، اما عمدتاً طراحی کادنزا را پخته تر و ماندگارتر و منحصربه فردتر می دانند. در مقابل، این ایراد را به طراحان شرکت هیوندای می گیرند که در طراحی این خودرو، مبنا بر لوکس و دل فریب بودن ظاهری خودرو بوده است و طراحان کم تر کوشش نموده اند که با توجه به اصالت و ماندگاری و در نظر دریافت نکات تخصصی، ظاهری متفاوت و درعین حال شکیل و شیکی را به این خودرو ببخشند.

در بحث متریال مصرفی درون کابین، باز هم کادنزا از جنسیس پیشی می گیرد؛ از بین رفتن کیفیت و رنگ ولعاب تجهیزات داخلی خودرو طی گذر زمان گواه این مسئله است. البته خیلی نمی توان در بحث آپشن ها فزونی خاصی را برای کادنزا متصور بود و هر امکانی که در این خودرو به چشم می آید، برای جنسیس نیز در نظر گرفته شده است و از این نظر، جنسیس نیز در زمره خودروهای نیمه لوکس مجهز به تجهیزات و امکانات روز قرار می گیرد، مگر این که موضوع کاهش عملکرد و مستهلک شدن قطعات و تجهیزات مرتبط با این آپشن ها به مرور زمان، رأی به فزونی کادنزا در این زمینه هم بدهد.

اگر دو خودروی هم سن وسال جنسیس و کادنزا را در شرایط برابر و کارکردی مشابه زیر نظر بگیریم، می بینیم سدانِ شرکت هیوندای پس از مدتی کار کردنِ بی نقص، خیلی زودتر راهش را به سوی تعمیرگاه کج می نماید و زودتر از کادنزا به تعمیر و تعویض قطعات احتیاج خواهد داشت.

حال با وجود این همه مزیت برای کادنزا و وجود این همه کاستی در جنسیس نسبت به رقیبش، باید به این نکته توجه کرد که عرضه بیش تر و تعداد پُرشمارتر جنسیس در بازار خودروی ایران، طبیعتاً راه را برای خریدوفروش آسان تر، دسترسی راحت تر به خدمات و خرید لوزام، شرایط نگهداری مطلوب تر و … آن هموارتر ساخته است و این نکته، خیلی ها را مجاب می نماید که با چشم پوشی از نواقص جنسیس، از خرید کادنزا منصرف شوند و هیوندای جنسیس را انتخاب نمایند.

مقایسه کیا کادنزا با تویوتا آریون

خب، اکنون نوبت مقایسه کیا کادنزا با تویوتا آریون است. فکرش را بکنید که کیا کادنزا بخواهد با محصولی از کمپانی تویوتای ژاپن رقابت کند؛ آن هم در شرایطی که ایرانیان حس خیلی خوبی نسبت به تمامی محصولات صنعتی ساخت کشور ژاپن دارند و در این بین، محصولات صنعت خودروسازی این کشور را نیز با خصایصی چون قابل اطمینان، باکیفیت، توانمند و با راندمان فنی بالا و توأم با استهلاک بسیار پایین می شناسند.

بی شک کار برای این خودروی کره ای سخت می گردد. حالا بر این شرایط این را هم اضافه کنید که خودروی موردنظر، به نوعی مدل به روزرسانی شده و پیشرفته تر خودرویی به نام تویوتا کمری باشد که در ایران حضور پیروزی داشته و با استقبال و اعتماد چشم گیر خریداران روبرو شده است! بله کار بازهم سخت تر می گردد؛ سخت تر برای کیا کادنزا که قرار است با تویوتا آریون (Toyota Aurion) مقایسه گردد.

آریون از سال 2006 تا به امروز در کلاس سدان های سایز متوسط فراوری و عرضه شده است. خودرویی که بر پایه کمِری و به شکلی لوکس تر و شیک تر طراحی شده است؛ هرچند همچنان ظاهر خودرویی چون کیا کادنزا از آن شیک تر و لوکس تر است و جنسیس حالت تهاجمی و خشن تری دارد. اوریون با بهره گیری از پیشرانه ای 6 سیلندر و با ظرفیت 3500 سی سی با جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته خود، توان فراوری قدرتی برابر با 268 اسب بخار و گشتاوری معادل با 336 نیوتن متر را دارد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر آن چند ثانیه ای بالاتر از کادنزا و در حدود 7.2 ثانیه ثبت شده است و حداکثر سرعتی تقریباً برابر با کادنزا (228 کیلومتر بر ساعت) دارد.

با مقایسه کیا کادنزا با تویوتا آریون از نظر طراحی داخلی و متریال به کاررفته درون کابین باید لگوییم که آریون قوی تر عمل نموده است و در این خودرو خبری از دکمه های متعدد کادنزا و سردرگمی در استفاده از این دکمه ها نیست. در بحث استهلاک هم، با وجود شرایط مناسب کادنزا و دوام قطعات آن، ژاپنی بودن آریون آشکار می سازد که خودرویی به مراتب بادوام تر است. این وضع در بحث هماهنگی بین اجزای مختلف و کیفیت ساخت آن ها هم به همین منوال است و محصول تویوتا در رده بالاتری نسبت به محصول کیا قرار می گیرد.

وقتی که اسم کادنزا وسط می آید، خیلی ها یاد کنارهم قرار دریافت آپشن های متعدد و تعدد امکانات به روز و کارآمد این سدان کره ای می افتند، ولی در این بحث نیز، فزونی با آریون نیست. تویوتا آریون 9.3 لیتر بنزین به صورت ترکیبی می سوزاند و کمی کم مصرف تر از کادنزا است. هرچند استاندارد آلایندگی آن پایین تر از رقیبش است و در حد یورو 4 ارزیابی شده است.

در بحث ایمنی نیز هر دو خودرو پیروز به دریافت پنج ستاره از مؤسسه معتبر اروپایی Euro NCAP شده اند و نهایت ایمنی ممکن را دارند. همه این فزونی های تویوتا اوریون بر قیمتش نیز تأثیر گذاشته است و این سدان پُرقدرت با قیمتی حداقل 20 درصد بیش تر از کادنزا در بازار خریدوفروش می گردد. حالا انتخاب با خریدار است که جدای از بحث سلیقه و توان اقتصادی، به سراغ کدام یک از این سدان های خانوادگی برود.

امیدواریم که این مطلب مقایسه کیا کادنزا با خودروهای هم رده اش توانسته باشد که سنگ محک خوبی برای این خودرو بوده باشد و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهد.

درباره کیا کادنزا بیشتر بخوانید:

  • معرفی کیا کادنزا و آنالیز بازار ایران
  • تجربه رانندگی با کیا کادنزا
  • مقایسه کیا کادنزا به خودروهای هم رده
منبع: دیوار

به "مقایسه کیا کادنزا با هیوندای جنسیس و تویوتا آریون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه کیا کادنزا با هیوندای جنسیس و تویوتا آریون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید