شارژ اضافی 120 هزار تومانی یارانه ها ذخیره نمی گردد

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آخرین جزییات اجرای طرح کالابرگ الکترونیک را تشریح کرد.

شارژ اضافی 120 هزار تومانی یارانه ها ذخیره نمی گردد

به گزارش ایسنا، علیرضا عسگریان در نشستی خبری با اشاره به اینکه سال 1401 ارز ترجیحی حذف شد و آن موقع یارانه 45 هزار و 500 تومانی ناگهان بین 8 تا 9 برابر شد، گفت: یارانه سه دهک اول به 400 هزار تومان و مابقی دهک ها به 300 هزارتومان رسید و 78 میلیون نفر مشمول دریافت یارانه شدند.

وی اضافه نمود: حجم پول ایجاد شده از 3 تا 4 هزار میلیاردتومان به 27 هزار میلیاردتومان در ماه رسید.

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه نمود: این یارانه برای سفره مردم داده می شد و دغدغه این بود که اگر تورم وارد سفره مردم گردد مشکل تغذیه ای پیدا می نمایند و برای اینکه این مشکل پیدا نگردد این مبلغ را به نسبت هر نفر پرداخت کردند. به گونه ای که یک خانواده 4 نفره یک میلیون و 600 هزار تومان یارانه دریافت می کرد. در آن موقع زیرساختی برای ارائه کالا ها نبود و از همین رو خانوار ها این مبلغ را در هر جایی که خودشان تشخیص می دادند مصرف کردند حال آنکه این 400 هزار تومان فقط برای آسیب ندیدن تغذیه مردم بود. به همین دلیل و اصلاح این امر، 11 قلم کالای استاندارد برای ایجاد سلامت بین نسلی تعریف و انتهای سال 1401 دو پایلوت برای طرح کالابرگ اجرا شد تا زیرساخت لازم برای اجرای سراسری طرح کالابرگ مهیا گردد.

عسگریان با اشاره به اینکه دو هفته پیش آخرین مرحله آزمایشی طرح کالا برگ که طی آن فقط مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی با جمعیتی حدود 8.5 میلیون خانوار را پوشش می داد، اجرا شد اضافه نمود: سه دهک درآمدی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند لذا در مجموع می توان گفت افراد تحت پوشش طرح کالا برگ الکترونیک به 29 میلیون نفر رسید.

عسگریان با اشاره به اینکه در آخرین مرحله اجرای پایلوت، امتیازات تازهی به مشمولان طرح ارائه شد گفت: دولت دائم در پی تامین منابع برای ارائه خدمات ارزنده به مردم است. آن موقع به نمایندگی از دستگاه گفتیم که سه دهک تحت پوشش قرار می گیرد؛ به این معنا که مبنای قیمتی 11 قلم کالای اعلامی نسبت به اردیبهشت سال 1401 ثابت و بدون تغییر است لذا هر چقدر تورم روی این 11 قلم کالا ایجاد گردد، دولت مابه التفاوت افزایش قیمت این کالا ها نسبت به سال 1401 را پوشش می دهد.

وی ادامه داد: در مرحله قبلی طرح، گفته شد اگر فردی، 320 هزار تومان از 400 هزار تومان مبلغ یارانه را از سبد کالای اعلامی خریداری کند، 80 هزارتومان اعتبار یارانه اش شارژ اضافی خواهد شد. در مرحله تازه طرح کالابرگ، آزادی عمل بیشتری به سه دهک درآمدی داده شد بدین صورت که اعلام شد اگر این افراد 200 هزارتومان از مبلغ 400 هزار تومان یارانه شان را از سبد کالایی خریداری نمایند، اعتبار یارانه آن ها دوباره 120 هزار تومان شارژ اضافه می گردد به عبارتی مجموع یارانه دریافتی این افراد به 520 هزار تومان می رسد.

به گفته معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اکنون در آخرین مرحله آزمایشی اجرای طرح کالابرگ قرار داریم که مختصات آن همانند گذشته است و فعلا سه دهک درآمدی را در بر می گیرد و مبنای قیمت سبد غذایی نیز همان سال 1401 است.

عسگریان با تاکید بر اینکه بهره مندی از طرح مذکور اختیاری است و هر کسی بخواهد می تواند این 400 هزارتومان را نقدی دریافت و کالایی دیگر خریداری کند اظهار کرد:، اما اگر 200 هزارتومان را از سبد غذایی خریداری کند 2 امتیاز به او داده می گردد. امتیاز اول این است که دولت فاصله تورمی را پوشش می دهد و امتیاز دوم این است که 120 هزار تومان دیگر نیز دریافت خواهد نمود.

معاون رفاه وزارت رفاه گفت که از هفدهم مردادماه مردم اگر 200 هزارتومان از این سبد غذایی را در طرح کالابرگ خریداری نمایند، مابه التفاوت تورمی آن به وسیله دولت پوشش داده می گردد؛ در ضمن 120 هزارتومان نیز به یارانه اضافه خواهد شد.

عسگریان در خصوص فروشگاه هایی تحت پوشش این طرح نیز اضافه نمود: اکنون تعداد فروشگاه های متصل به طرح به 90 هزار افزایش یافته است. فاصله فروشگاه ها به طور میانه در شهر های بزرگ بین 300 تا 500 متر است. از نظر مدیریتی و دسترسی مشکل تاحدود قابل قبولی برطرف شده است. بعلاوه این امکان وجود دارد که فردی کارت بانکی را همراه خود نبرده باشد، که با استفاده از اپلیکیشن و برنامه کاربردی شما امکان خرید با ارسال کد فراهم شده است.

وی در بخش دیگری از این نشست درخصوص اندازه تامین کالا های معین شده در سبد غذایی گفت: یکی از مهمترین موضوعات تامین کالاست که این تامین کالا اجرا شده است. پیشنهاد می گردد مردم حتما خرید و از این امتیاز استفاده نمایند، زیرا اگر از این امتیاز استفاده ننمایند شارژ 120 هزار تومانی ذخیره نمی گردد این در حالیست که 120 هزار تومان اضافی ماهانه به ازای هر فرد تعلق می گیرد.

عسگریان یادآور شد: این احتمال وجود دارد که در ماه های آینده دهک های درآمدی بیشتری مشمول کالابرگ شوند.

وی در ادامه این نشست با اشاره به استقبال یک میلیون خانوار از طرح کالابرگ الکترونیکی، در پاسخ به این سوال که آیا قرار است به تعداد اقلام این سبد اضافه نموده گردد؟ گفت: فعلا اقلامی به این سبد اضافه نشده است و این امر نیازمند یک جریان تحقیقی بسیار مفصل است.

عسگریان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درخصوص نظارت ها بر کم فروشی و گران فروشی اقلام سبد اظهار کرد: یک بحث گرانی و یک بحث گران فروشی وجود دارد. این 11 قلم کالا های تعزیراتی هستند و باید درمورد آن ها در بازار طرح و برنامه ای وجود داشته باشد لذا در خصوص گرانفروشی ساز و کار مفصلی داریم که اکنون گره آن را محکم تر نموده اند تا گران فروشی و کم فروشی صورت نگیرد. طرح کالابرگ گرانی و تورم و فاصله تورمی را پوشش می دهد.

منبع: فرارو

به "شارژ اضافی 120 هزار تومانی یارانه ها ذخیره نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شارژ اضافی 120 هزار تومانی یارانه ها ذخیره نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید