خبرنگاران شوق یادگیری پشت گردنه های محرومیت

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، خرم آباد - خبرنگاران - شبکه شاد، مدرسه ای به وسعت تعهد و تخصص معلمان دلسوز ایرانی است که شوق آموزش را در شرایط کنونی کشور برای دانش آموزان هموار نموده در حالیکه گردنه های محرومیت بعضی از دانش اموزان لرستان را از این آموزش و تجربه نو محروم نموده است.

خبرنگاران شوق یادگیری پشت گردنه های محرومیت

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی ، بسیاری از معلمان دلسوز و فداکار ایران اسلامی را دست بکار تجربه نو برای آموزش در فضای مجازی و دعوت دانش آموزان به تداوم آموزش و پرورش کرد که خوشبختانه تجارب پیروز و قابل توجهی نیز در این حوزه رقم خورد.

راه اندازی شبکه شاد به دنبال فعالیت معلمان و دانش آموزان در فضای مجازی فتح بابی پیروز و ارزنده است که به تازگی توسط وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شده و دانش آموزان و معلمان را در جای جای کشور بصورت مجازی برای تداوم امر آموزش گردهم آورده است.

اما متاسفانه نبود زیرساخت و امکانات در مناطق محروم به ویژه در لرستان ، شیرینی این آموزش و تجریه جدید را به کام دانش آموزان این مناطق تلخ نموده است و بار دیگر واژه محرومیت را به عمق و وسعت طبیعت پاکشان درک کردند و نظاره گر استفاده دیگر دانش آموزان و اقوام از این شبکه آموزشی هستند.

کوشش برای عدالت آموزشی در طی سالیان گذشته همیشه موضوع مورد مانور بسیاری از مسولان کشوری و استانی بوده است اما اکنون در آزمونی دیگر نحوه کوشش در این راستا برهمگان معین شد و عمق محرومیت دانش آموزان در این مناطق و نحوه برطرف شدن نواقص و میزان عدالت آموزشی بر همگان مشهود گشت.

گرچه همچنان عضویت در شبکه شاد برای بعضی از دانش آموزان در شهرها نیز به دلیل مسائل فنی و یا برنامه های دیده نشده با مسائلی روبرو است و بسیاری از والدین بر نحوه آموزش، ساعت فعالیت این شبکه و حتی نصب این برنامه انتقاد دارند اما بازهم بزرگترین مشکل در استفاده ا شبکه شاد در مناطق مروح و فاقد وجود زیرساخت های لازم به چشم می خورد.

این در حالی است که تعدد دانش آموزان در بعضی خانواده ها، نداشتن گوشی هوشمند، سختی عضویت در این شبکه و برطرف نشدن مسائل فنی، ساعت فعالیت این شبکه و عدم هماهنگی با زمان کاری والدین شاغل در دستگاه های اجرایی از دیگر مسائل پیش روی آموزشی مطلوب در شبکه آموزش است.

نیمی از مدارس لرستان در شبکه شاد فعال شدند

مدیرکل آموزش وپرورش لرستان با اشاره به اینکه در حال حاضر نیمی از مدارس لرستان در شبکه شاد فعال شده اند، گفت: 80 درصد مدارس استان در ذیل شبکه شاد فعالیت خواهند کرد.

علیرضا نخعی با اشاره به اینکه امروز ما طولانی ترین تعطیلات را در طول تاریخ آموزش و پرورش تجربه می کنیم و به واسطه شیوع ویروس کرونا با شرایط کاملاً غیرمترقبه ای روبرو شده ایم، گفت: خیلی مهم است که در کنار سلامت دانش آموزان، تعلیم و تربیت آنها نیز لطمه نبیند.

وی با بیان اینکه به دنبال حاکم شدن این شرایط، برای آموزش و تعلیم دانش آموزان نیز برنامه ریزی شد و در ابتدا به شکل فراگیر و ملی به وسیله شبکه آموزش سیما آموزش های لازم به بچه ها ارائه شد، توضیح داد: در استان نیز گروه های آموزشی با تشکیل جلساتی، محتوای آموزشی مورد احتیاج دانش آموزان را تدوین کردند که هم به صورت الکترونیک و هم به شکل مکاتبه ای و درس نامه های خودآموز تهیه شد.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه در مناطقی که امکان دسترسی به اینترنت نبود درس نامه های خودآموز توزیع شد، اضافه کرد: البته معلمان و مدیران 80 درصد مدارس استان از قبل در شبکه های ارتباطی با دانش آموزان و اولیای آنها در ارتباط بودند و همین موضوع یاری کرد که وقفه ای در تحصیل دانش آموزان رخ ندهد.

نخعی با اشاره به اینکه خلاء موجود در این روش تدریس و آموزش این بود که امکان رصد دقیق فرآیند حضور مدارس در فضای مجازی وجود نداشت و بعضاً آموزش ها پراکنده بود، گفت: در این راستا ضرورت ایجاد یک شبکه قابل رصد و ایمن احساس می شد و لذا آموزش و پرورش کار گسترده ای را شروع کرد و امروز شبکه اختصاصی تدریس در فضای مجازی با نام شبکه شاد فعالیت خود را شروع نموده است.

وی با بیان اینکه از هفته قبل کار این شبکه به صورت عملیاتی شروع شد و در ابتدا نیز فعالیت این شبکه با حضور مدارس ابتدایی شروع شد، توضیح داد: در لرستان نیز از هفته قبل فعالیت شبکه شاد در مقطع ابتدایی شروع شده و در حال حاضر مدارس متوسطه نیز به تدریج وارد شبکه می شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان یادآور شد: در حال حاضر نیمی از مدارس لرستان در شبکه شاد حضور یافته اند.

نخعی با تاکید بر اینکه تا خاتمه هفته جاری حضور مدارس در شبکه شاد به نهایت می رسد، البته امکان حضور 100 درصدی همه مدارس در این شبکه وجود ندارد اما 77 تا 80 درصد مدارس در ذیل شبکه شاد فعالیت می نمایند و برای 20 درصد دیگر مدارس نیز تدبیر و برنامه ریزی دیگری شده است.

وی ادامه داد: فعالیت در شبکه شاد یک نظم خاصی دارد و ساعت فعالیت ها دقیقاً مثل مدرسه منظم است و ساعت آموزش از 8 صبح شروع می گردد و به همان شکل مدرسه برنامه درسی ارائه می گردد.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه در شبکه شاد هر معلم سر کلاس درس دانش آموزان خود حاضر می گردد، اضافه کرد: آموزش و پرورش نیز می تواند نظارت کاملی بر این شبکه داشته باشد.

نخعی گفت: در آینده و پس از برطرف ویروس کرونا نیز می توان از شبکه شاد در اوقات فراغت دانش آموزان، تعطیلات تابستانی و یا برنامه های درسی ویژه و فعالیت های فرهنگی بهره بگیریم.

عضویت 70 درصد مدارس ابتدایی لرستان در شبکه شاد

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان نیز گفت: تا به امروز بیش از 70 درصد مدارس ابتدایی استان در شبکه شاد فعال شدند.

رقیه معتمدی بیان نمود: با توجه به شرایط جدید و عدم ارتباط معلمان با دانش آموزان شبکه آموزش مجازی جهت جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان با عنوان شبکه شاد راه اندازی شد، این شبکه از ساعت 8 صبح تا 16 عصر فعال و زمان تشکیل کلاس برای پایه های اول تا ششم ابتدایی 45 تا 150 دقیقه است.

وی با بیان اینکه 21 درصد دانش آموزان استان فاقد گوشی هوشمند بوده و دسترسی به اینترنت ندارند، گفت: در این راستا ارسال درسنامه و بسته های آموزشی مکتوب در قالب بسته های درسی خودآموز توسط راهبران و معلمان، استفاده از ظرفیت افراد باسواد در خانواده ها، اعزام هفتگی راهبران به مدارس چندپایه روستایی و عشایری و پیگیری فرایند آموزش، بهره گیری از ظرفیت معلمان بومی روستاها جهت پوشش آموزشی روستای محل سکونت و روستاهای هم جوار اجرا شده است.

معتمدی گفت: چهار پویش و جشنواره در ایام تعطیلی مدارس در قالب پویش فرهنگی، آموزگار سپاس با عنوان بهترین جمله، متن یا عکس در مورد خدمت جهادی معلمان، حدود 170 اثر به استان ارسال شد، همچنین جشنواره قصه گویی به زبان های بومی و محلی (ویژه نوآموزان پیش دبستانی)،برگزاری جشنواره قصه گویی و قصه نویسی (ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی) با عنوان عید و داستان با موضوع اقدامات بهداشتی، فردی و اجتماعی و بیان احساسات و تجارب در خانه ماندن و دور بودن از مدرسه، جشنواره تدریس در قالب فیلم کوتاه (ویژه معلمان) برگزار گردید.

وی گفت : خانواده ها می توانند با شماره گیری 43081 بدون پیش شماره و به وسیله تلفن همراه، سوالات و ابهامات خود را در مورد شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) با کارشناسان در میان گذاشته و از هدایت های این عزیزان بهره مند شوند.

معاون آموزش ابتدایی در خاتمه ضمن ارج نهادن به کوشش بی وقفه، شبانه روزی و جهادی معلمان در تداوم امر آموزش در ایام تعطیلات اعلام کرد : آموزش و پرورش با طراحی این شبکه امکان نظارت و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، هماهنگی و انسجام فعالیتهای آموزشی در فضای مجازی امن و انعطاف پذیر را به وجود آورده است.

عضویت 40 هزار دانش آموزمقطع ابتدایی لرستان در شبکه شاد

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان همچنین گفت: اگرچه مدارس تعطیل هستند اما جریان آموزشی تداوم دارد و آموزش در این استان تعطیل نیست.

معتمدی با بیان اینکه قبل از تشکیل شبکه شاد با کوشش و همکاری خودجوش معلمان استان در گروه های مجازی آموزش دانش اموزان پیگیری و تدریس و آموزش جریان داشت، مطرح نمود: با پیشنهاد راه اندازی شبکه شاد فعال سازی این شبکه در استان در دستور کار جدی نهاده شد و دانش اموزان علاوه بر استفاده از ظرفیت آموزشی شبکه آموزش دروس خود را بصورت روزانه به وسیله ارتباط با معلمان خود فرا می گیرند.

وی گفت: در راستای تداوم آموزش دانش اموزان برای مناطق محروم استان نیز که زیرساخت های لازم برای اموزش مجازی به وسیله شبکه شاد فراهم نیست از همان روزهای نخست شیوع بیماری کرونا با راهبران آموزشی و معلمان استان اقدام به فراوری محتوا، درسنامه های خود آموز و سی دی کردند و این مطالب به وسیله راهبران آموزشی و حتی معلمان در بعضی مناطق نهاده شد.

معتمدی با بیان اینکه شبکه شاد فضایی برای انسجام بخشی و هماهنگی دانش اموزان در سراسر کشور است، ادامه داد:اگر چه این شبکه فرصتی مهم برای اموزش مجازی برشمرده می گردد اما متاسفانه در بعضی مناطق این استان زیرساخت های لازم برای آموزش دانش اموزان مهیا نشده استو در این راستا مسائلی پیش روی واقع شده است.

وی گفت: تا به امروز در مجموع 70 درصد معلمان و دانش اموزان مقطع ابتدایی استان تحت پوشش شبکه شاد قرار دارند و این در حالی است که از مجموع 184 هزار دانش اموز ابتدایی لرستان تنها 40 هزار در شبکه شاد عضو شدند.

معتمدی ادامه داد: مشارکت دانش اموزان مقطع ابتدایی لرستان در شبکه شاد پایین است و تنها 20 درصد دانش اموزان تا به امروز در این شبکه عضو شدند.

وی با اشاره به چالش های پیش روی دانش اموزان ابتدایی لرستان در راستای عضویت در شبکه شاد مطرح نمود: در این راستا بر اساس ارزیابی های اجرا شده 32 هزار دانش اموز در این مقطع امکان دسترسی به اینترنت و فضای مجازی دارند.

وی با بیان اینکه در بعضی خانواده ها تعدد دانش آموزان و کمبود گوشی وجود داردمطرح نمود: در این راستا اپلیکیشنی طراحی و در فضای مجازی نهاده شده است که امکان دسترسی 2 دانش اموز از یک گوشی هوشمند را فراهم نموده است.

وی ادامه داد: اکنون در مناطق محروم استان آموزش فرد به فرد توسط معلمان این مناطق، استفاده از درسنامه، شبکه آموزشی در کلاس های چند پایه استان در حال اجرا است و همچنین به وسیله کارشناسان و راهبران بسته های آموزشی در اختیار دانش اموزان نهاده شده است.

معتمدی بر نقش مهم و تاثیرگذار والدین در تداوم آموزش های مجازی تا خاتمه امسال تاکید نمود و گفت: این نحوه آموزش احتیاجمند حمایت و پیگیری والدین است که بصورت رسمی از روز گذشته در سطح کشور و استان شروع شده است.

وی در مورد مسائل موجود در دسترسی دانش اموزان به این شبکه به منظور عضویت در روزهای نخستین ادامه داد: به دلیل تعداد بالای دانش اموزان و حجم برنامه برای عضویت دانش اموزان مسائل ایجاد شد که خوشبختانه به سرعت پیگیری شد.

معتمدی با اشاره به راه اندازی چهار پویش و جشنواره در ایام تعطیلی مدارس در قالب پویش فرهنگی بیان نمود:دانش اموزان و فرهنگیان استقبال خوبی از این پویش ها شد ودر این راستا پویش آموزگار سپاس با عنوان بهترین جمله، متن یا عکس در مورد خدمت جهادی معلمان، حدود 170 اثر به استان ارسال شد، همچنین جشنواره قصه گویی به زبان های بومی و محلی (ویژه نوآموزان پیش دبستانی)،برگزاری جشنواره قصه گویی و قصه نویسی (ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی) با عنوان عید و داستان با موضوع اقدامات بهداشتی، فردی و اجتماعی و بیان احساسات و تجارب در خانه ماندن و دور بودن از مدرسه، جشنواره تدریس در قالب فیلم کوتاه (ویژه معلمان) برگزار گردید.

وی ادامه داد: از مجموع دانش اموزان ابتدایی در استان 22 درصد به فضای مجازی دسترسی ندارند و از مابقی دانش آموزان نیز تنها 25 درصد عضو شبکه شاد شدند و 53 درصد متاسفانه به دلیل مشکل شبکه شاد نتوانستندبه شبکه وارد نشدند.

معاون آموزش ابتدایی اموزش و پرورش لرستان گفت: متاسفانه برای عضویت افراد به جامانده که امکان استفاده ازگوشی هوشمند ندارند فعلا برنامه ای در نظر گرفته نشده استو به وسیله شبکه آموزش و درسنامه آموزش آنها در حال پیگیری است.

ثبت نام 95 درصد مدیران و 40 هزار دانش آموز مدارس متوسطه لرستان در شبکه شاد

معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: با شیوع بیماری کرونا در استان کمیته رصد و پایش و برنامه هایی در 8 قطب استان تشکیل شد و در این راستا در هر شهرستان منطقه رابط های اجرایی ثبت نام و انتخاب شدند.

نصرالله بازگیران گفت: در این راستا سرگروه های آموزشی استان با سر گروه های شهرستان ها ارتباط گرفتند و در این راستا فراوری محتوا در درس های آموزشی مورد پیگیری نهاده شد.

وی با اشاره به برنامه های تبیینی و تبلیغ راه اندازی شبکه شاد در صدا وسیما و حضور مدیرکل در برنامه های تلویزیونی و اطلاع رسانی در این زمینه ادامه داد: 89 درصد مدیران و در کانال های مجازی و شبکه شاد بر اساس آمار دبیرخانه ثبت سنجش آموزش ثبت نام کردند.

بازگیران با بیان اینکه تدریس برای تمام دانش آموزان شهرستان ها و مناطق استان در حال اجرا است مطرح نمود: پیگیری مسائل فنی افرادی که تا به امروز پیروز به ثبت نام در شبکه شاد نشدند ادامه دارد.

وی با بیان راه اندازی شبکه شاد تحول عظیمی در آموزش و پرورش به دنبال دارد گفت: نواقص و مسائل این شبکه در پیگیری است و و در مناطق محروم که به دلیل عدم وجود زیرساخت ها، اینترنت و گوشی هوشمند امکان استفاده از شبکه شاد برای دانش اموزان وجود ندارد با تدوین درسنامه وفراوری محتوا آموزش تداوم دارد و در بعضی مناطق حتی معلمان خیر در فضای باز اقدام به آموزش دانش آموزان کردند.

بازگیران گفت:در مناطق محروم لرستان 98 درصد پوشش تلویزیون وجود دارد و امکان استفاده از آموزش های شبکه آموزش فراهم شده و در مابقی مناطق نیز درسنامه در اختیار دانش آموزان نهاده شده و حتی نحوه اتصال گوشی به تلویزیون و امکان استفاده از شبکه شاد از این طریق در مناطق محروم اطلاع رسانی شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران شوق یادگیری پشت گردنه های محرومیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شوق یادگیری پشت گردنه های محرومیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید