تقابل جهانی سازی و بومی نگری در سینما

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، به گزارش خبرنگار خبرنگاران کتاب سینمای انتخاب؛ تفکر اختیاری و فیلم های روایی نوشته نیتزان بن شاول به تازگی به وسیله نشر ایجاز چاپ شده است.

تقابل جهانی سازی و بومی نگری در سینما

سال ها است که در ایران تفکری به نام سینمای سبک جهانی و بین المللی مطرح شده که موافقان و مخالفان فراوانی داشته است. بسیاری از افراد بر این باورند فیلم هایی که در ایران ساخته می شوند باید به سبک جهانی و گونه روایتی آنان باشد ولی دیگر افراد می گویند سینمای ما باید نشانگر هویت فرهنگی ایران و ایرانی باشد. همان گونه که سینمای عباس کیارستمی به این مکتب پایبند بود و سبک روایی ایرانی را دنبال می کرد. این کتاب به تمامی ابعاد برگردان به ایرانی و تفکر اختیاری می پردازد.

در مقدمه کتاب نوشته شده:

کتاب حاضر می تواند مطلوب طیف قابل توجهی از محققان و دانشجویان در حوزه هایی نظیر مطالعات ارتباطات، روایت شناسی فیلم یا مطالعات شناختی باشد، به جهت رویکرد هرمنوتیکی جدیدی که برای درک فیلم هایی ارائه می نماید که امروز در تلویزیون یا سینما می بینیم. به زعم بن شاول فیلم های روایی استاندارد هالیوود، روایت های خطی را تجویز می نمایند که بیننده را به انتظار نتایج قابل پیش بینی و اتخاذ یک حالت فکری بسته تشویق می نمایند. بااین حال، معدود فیلم هایی نیز وجود دارند که به وسیله ارائه مسیرهای روایی متناوب، فکر را به روی افکار اختیاری و احتمالی باز می نمایند. او با مطالعه فیلم هایی کلیدی که این مفهوم برای آن ها محوری است، مانند درهای کشویی، ران لولا ران، حرام زاده های لعنتی و راشومون، علل و پیامدهای تفکر اختیاری را آنالیز می نماید و اینکه چگونه این فیلم ها اجازه می دهند احتمالات گشوده و خلاقانه تر باشند. کتاب در پی تبیین روش هایی است که فیلم های روایی استاندارد فرآیندهای تفکر را بسته و حس لذت هایی به معنای واقعی کلمه آسان را به بیننده منتقل می نمایند و در عین حال نشان می دهد که این تنها امکان نیست و تفکر اختیاری می تواند هم تحریک نماینده و هم رضایت بخش باشد.

کتاب سینمای انتخاب؛ تفکر اختیاری و فیلم های روایی به قلم نیتزان بن شاول و ترجمه مجید کیانیان، در 170 صفحه به قیمت 150هزار تومان به وسیله نشر ایجاز چاپ شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تقابل جهانی سازی و بومی نگری در سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقابل جهانی سازی و بومی نگری در سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید