اجرای چک الکترونیک، الزامی برای بهینه شدن فرآیند معاملات

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، با اینکه بیش از 200 روز از موعد قانونی اجرایی شدن چک الکترونیک می گذرد، بانک مرکزی حتی به فکر سلامت جامعه نبوده و مردم مجبور به پیگیری امور چک به صورت حضوری در ایام کرونا هستند.

اجرای چک الکترونیک، الزامی برای بهینه شدن فرآیند معاملات

گروه اقتصادی وبلاگ ساعت دیواری، در میان انبوه خدماتی که در کشور به صورت الکترونیکی صورت می پذیرد، جای خدمت چک الکترونیک هم چنان خالی است، درحالی که استفاده از خدمات چک، از پرمخاطب ترین خدمات در کشور به شمار می آید. با اینکه بیش از 200 روز از موعد قانونی اجرایی شدن چک الکترونیک می گذرد، بانک مرکزی حتی به فکر سلامت جامعه نبوده و مردم مجبور به پیگیری امور چک به صورت حضوری در ایام کرونا هستند.

در این روزها ویروس کرونا، این مهمان ناخوانده، اثراتی بسیار زیاد در سبک زندگی مردم به وجود آورده است. جامعه در تقابل با این ویروس منحوس، دچار تغییری محسوس در نحوه تعاملات اجتماعی شده و مردم سعی می نمایند، تا حد امکان برای امور زندگی، از خانه و کاشانه خود بیرون نروند. آن ها به سبب پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از خدماتی که احتیاج دارند را به وسیله اینترنت مرتفع می نمایند و به جز مواردی که با استفاده از بستر وب قادر به پیگیری آن نیستند، از ورود به ازدحام خودداری می نمایند.

اهمیت ویژه اجرا شدن چک الکترونیک در ایام شیوع کرونا

می توان گفت که مردم تا حد زیادی وظیفه خود را در قبال عدم رشد ویروس کرونا صورت داده اند، اما هنوز دستگاه های اجرایی که موظف به ارائه خدمات الکترونیک به مردم هستند، به صورت کامل اهتمامی به این موضوع ندارند. از میان خدماتی که هم چنان به صورت کاغذی انجام شده و مردم چاره ای جز پیگیری آن به صورت حضوری ندارند، می توان به چک اشاره نمود. این ابزار پراستفاده در بازار با وجود اینکه طبق قانون جدید صدور چک باید تا آذر 98، به صورت الکترونیک در اختیار مردم قرار می گرفت، هم چنان به صورت کاغذی تبادل شده و بانک مرکزی نیز در اجرای این بند، هیچ کنشی ندارد.

با اجرای سفته و برات الکترونیک، چک الکترونیک نیز دلیلی برای عدم اجرا ندارد

قطعا ایجاد بستر چک الکترونیک، کاری آسان برای بانک مرکزی است، زیرا توانایی بالایی در حوزه ارائه خدمات در بستر وب دارد و عدم اجرای چک الکترونیک، چیزی جز اهمال و کم کاری نیست. از طرفی با راه اندازی سفته و برات الکترونیک توسط وزیر اقتصاد در روزهای گذشته و هم چنین تاکید رئیس جمهور بر اینکه مستندات کاغذی بانکی باید به صورت الکترونیکی به خدمت مردم درآید، معین می شود که توان اجرای چک الکترونیک نیز درصورت تمایل بانک مرکزی به صورت کامل وجود دارد و اینکه به دلیل عدم توانایی فنی، از عملیاتی شدن چک الکترونیک صرفه نظر شود، بیشتر شبیه به یک شوخی است.

میزان استفاده بی شمار مردم از چک، و بودن در زمانی که کشور درگیر مبارزه با ویروس کرونا است، سبب شده که خدمات الکترونیک در کشور اهمیت زیادی پیدا کند، با توجه به توصیه اکید ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم حضور در اجتماعات، باید الزامات فراهم شدن شرایط درخواستی این ستاد، ایجاد شود. بی شک الکترونیکی شدن خدمات، از مهم ترین الزامات عدم حضور مردم در اجتماعات است. بسیاری از اموری که مردم در جامعه انجام می دهند، جابجایی پول یا اسناد اقتصادی است که درحال حاضر اگر این انتقالات به صورت الکترونیکی صورت گیرد، قطعا در میزان رفت و آمد مردم اثر مثبت خواهد گذاشت.

مزایای فراوان چک الکترونیک، حتی در زمان کنترل کرونا

چک الکترونیک علاوه بر ضرورتی که در اجرای آن در این زمان دارد، درصورتی که این بیماری نیز شایع نشده بود، مزایای بسیاری برای تجارت داشته و دارد. از این ویژگی ها می توان به حذف کاغذ از معاملات که باعث حذف پولشویی و جرم هایی مثل فرار از اقتصادیات است اشاره نمود. از طرفی با الکترونیکی شدن چک، امکان سرقت، دستکاری یا مفقودی چک کاغذی نیز از بین می رود، از این رو، سندیت لاشه چک دیگر ملاک نبوده و به هر دلیلی اگر لاشه از بین رفت، به دلیل ثبت سیستمی چک الکترونیک و حذف کاغذ از معاملات، هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت.

همه این نکات، اهمیت اجرای این بند از قانون جدید چک را نشان می دهد. می توان گفت با جا افتادن چک الکترونیک در جامعه، به صورت تدریجی چک کاغذی حذف شده و می توان با امنیت و اعتماد بیشتری به این ابزار اقتصادی پراستفاده تکیه کرد. بانک مرکزی به عنوان متولی امور بانکی باید در اولین فرصت، زیرساخت اجرای چک الکترونیک را فراهم نموده و مردم را به استفاده از این ابزار ترغیب کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اجرای چک الکترونیک، الزامی برای بهینه شدن فرآیند معاملات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای چک الکترونیک، الزامی برای بهینه شدن فرآیند معاملات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید