چطور در دماهای بالا خود و خانواده تان را ایمن نگهدارید، اثر جزیره گرمایی در شهرها خطرات را بیشتر می نماید

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، دماهای بسیار بالا به خصوص در شهرهای دارای تراکم جمعیت بالا با ایجاد اثر جزیره گرمای شهری (urban heat island) می توانند خطرآِفرین باشند و باید در این موارد خود و خانواده تان را ایمن نگهدارید.

چطور در دماهای بالا خود و خانواده تان را ایمن نگهدارید، اثر جزیره گرمایی در شهرها خطرات را بیشتر می نماید

این پدیده در شهرها هنگامی رخ می دهد که زمین با پوشش طبیعی با تراکم بالای پیاده روها، ساختمان ها و سایر سطوحی که حرارت را جذب و نگهداری می نمایند، جایگزین می شوند. اثر جزیره گرمایی هزینه های انرژی (برای تهویه مطبوع)، اندازه آلودگی هوا و بیماری های مربوط به گرما و مرگ ومیر ناشی از آن را می افزاید.

در هنگام اوج گرمای تابستانی تا جایی که ممکن است در خانه دارای وسایل خنک نماینده یا تهویه مطبوع بمانید. اگر واقعاً لازم است از خانه خارج شوید، این توصیه ها را رعایت کنید:

  • لباس مناسب هوا بپوشید: در هوای داغ تابستانی لباس سبک و گشاد بپوشید تا امکان خنک شدن بدنتان به وجود آید. بنابراین اگر به هر دلیلی باید فعالیتی در فضای خارج انجام دهید، پوشیدن لباس مناسب را در نظر داشته باشید.
  • عجله نداشته باشید: اگر به کار یا ورزش در محیط داغ عادت ندارید، این فعالیت های جسمی را به آهستگی انجام دهید. اگر انجام فعالیت جسمی در دمای بالا باعث تپش قلب و به نفس نفس افتادن شما می گردد، انجام آن را متوقف کنید. به یک جای خنک یا به درون سایه بروید و استراحت کنید، به خصوص اگر دچار سرگیجه، گیجی و ضعف شده باشید یا ازحال رفته باشید.
  • آب بدنتان را تأمین کنید: بدون توجه به اندازه فعالیتتان اندازه زیادی مایعات بنوشید و منتظر نمانید تا احساس تشنگی کنید. نوشیدن آب در این موارد گزینه خوبی است و نوشابه های ورزشی هم می توانند به بازیابی املاح و مواد معدنی ازدست رفته از راه عرق یاری نمایند. از نوشیدن نوشابه های شیرین شده و دارای اندازه قند بالا خودداری کنید این نوشیدنی ها باعث از دست رفتن بیشتر مایعات از بدن می شوند.
  • کرم های ضد آفتاب بزنید: استفاده از کرم های ضد آفتاب را نباید فراموش کنید. آفتاب سوختگی بر توانایی بدن شما در خنک کردن خود تأثیر می گذارد و می تواند به کم آبی بدن بینجامد. یک کرم ضد آفتاب وسیع الطیف با SPF 30 یا بیشتر برترین دفاع شما در برابر پرتوهای زیان بار نور خورشید است.

علائم شایع بیماری های مربوط به گرما

بیماری های مربوط به گرما شامل طیفی از بیماری ها می شوند، ازجمله آفتاب سوختگی، عرق سوز شدن، کرمپ گرمایی، گرمازدگی و فرسودگی گرمایی.

  • عرق سوز شدن: عرق سوز شدن به صورت لکه های قرمز و خارش دار و سوزنده در جاهایی از پوست که داغ و عرق آلود است، بروز می نماید.
  • کرمپ گرمایی یا گرفتگی عضلات ناشی از گرما: گرفتگی های دردناک عضلانی که ممکن است هنگام فعالیت جسمانی در هوای گرم ایجاد گردد- به دلیل تعریق شدید در هوای گرم که به از دست رفتن املاح ضروری و مایعات از بدن منجر می گردد، رخ می دهد.
  • فرسودگی گرمایی که هنگامی رخ می دهد که بدن نمی تواند به وسیله تعریق خودش را خنک کند و اگر درمان نگردد، می تواند به گرمازدگی پیشرفت کند. هم فرسودگی گرمایی و هم گرمازدگی می توانند دمای بدن را تا حد خطرناکی بالا ببرند و باعث سرگیجه، تهوع و غش کردن و از حال رفتن شوند.

بچه ها و سالمندان به خصوص به فرسودگی گرمایی حساس هستند و باید به طور خاص مورد مراقبت قرار گیرند.

تفاوت میان فرسودگی گرمایی و گرمازدگی

در فرد مبتلابه فرسودگی گرمایی دمای بدن ممکن است به 38.3 درجه سلسیوس برسد و به همراه آن علائمی مانند تعریق شدید؛ پوست سرد، رنگ پریده و مرطوب؛ خستگی یا ضعف؛ گرفتگی عضلات؛ سرگیجه؛ تهوع یا استفراغ و علائم دیگر بروز می نماید.

اگر این علائم در شما بروز کرد، از زیر نور آفتاب خارج شوید و کوشش کنید دمای بدنتان را پایین بیاورید و اگر علائمتان دارد بدتر می گردد، به پزشک مراجعه کنید.

هنگامی که فرسودگی گرمایی بدتر می گردد و دمای بدن به 40 درجه سلسیوس می رسد یا از آن بالاتر می رود، گرمازدگی رخ می دهد.

گرمازدگی شدیدترین عارضه مربوط به گرما است و یک شرایط اضطراری پزشکی شمرده می گردد. بروز گرمازدگی به این معنا است که سازوکارهایی در بدن که مسئول مقابله با گرما هستند، توانایی شان را از دست داده اند.

در فرد دچار گرمازدگی، ممکن است عرق کردن متوقف گردد و این فرد احساس سرگیجه می کنید یا از حال می رود.

نکته مهم این است که نباید تنها برای تشخیص این عارضه به دمای بدن تکیه کنید. در فرد دچار فرسودگی گرمایی پوست سرد، رنگ پریده و مرطوب است (به اصطلاح فرد عرق سرد نموده است)، در حالیکه در گرمازدگی پوست قرمز، خشک یا اندکی مرطوب است.

در موارد گرمازدگی باید فوراً اورژانس را خبر کنید. فرد مبتلا را به مکانی خنک تر منتقل کنید، سعی کنید با کم کردن لباس هایش یا دوش آب سرد او را خنک کنید و به او مایعات اضافی ندهید (دلیل این است که اغلب فرد گرمازده دچار اُفت سطح هشیاری است و نمی تواند بدون خطر خفگی مایعات را به صورت خوراکی به او داد).

در خصوص فرسودگی گرمایی پوشاندن لباس های خنک تر به علاوه نوشاندن آب سودمند است. اگر شخص آغاز به بالا آوردن کرد، علائمش بدتر شد یا علائمش برای بیش از یک ساعت ادامه یافت، باید او را به پزشک رساند.

منبع: همشهری آنلاین

به "چطور در دماهای بالا خود و خانواده تان را ایمن نگهدارید، اثر جزیره گرمایی در شهرها خطرات را بیشتر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور در دماهای بالا خود و خانواده تان را ایمن نگهدارید، اثر جزیره گرمایی در شهرها خطرات را بیشتر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید