نسخه چینی مقابله با بیابان با بودجه 9 میلیارد دلاری ، کاشت 70 میلیارد درخت تا سال 2030 محقق می گردد؟

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، در بسیاری از منطقه ها خشک و بیابانی کشور چین پوشش گیاهی از بین رفته است. دولت چین برای کاهش بیابان، از کاهش فقر در این منطقه ها آغاز نموده است. چرا که معتقد است، هیچ برنامه محیط زیستی بدون کاهش فقر ساکنان این منطقه ها پیروز نمی گردد.

نسخه چینی مقابله با بیابان با بودجه 9 میلیارد دلاری ، کاشت 70 میلیارد درخت تا سال 2030 محقق می گردد؟

وبلاگ ساعت دیواری - زهرا رفیعی: برنامه هایی که چین به عنوان کشوری که 27.4 درصد از زمین هایش دستخوش بیابانزایی است، برای ارتقاء امنیت غذایی، معیشت مردم و حفظ محیط زیست اجرا نموده است در اجلاس بین المللی مقابله با گرد و غبار ارائه شد، در حاشیه این اجلاس مقامات چینی برای تبادل دانش با هدف بهبود محیط زیست کره زمین اعلام آمادگی کردند.

چرا چین بیابانی می گردد؟

بیابان زایی نتیجه فعل و انفعالات پیچیده بین عوامل متعددی است که بعضی از آنها شامل تغییرات آب و هوایی، شرایط نامناسب هیدرولوژیکی، پوشش گیاهی و خاک بی کیفیت و طوفان های شن است. فعالیت های انسانی به وسیله بهره برداری ناپایدار از محیط زیست و تخریب مراتع و جنگل ها این روند را تندتر می نماید. از دهه 1980 به سرعت بیابان زایی در چین اضافه و بر اساس گزارش بانک دنیای بیش از یک چهارم چین بیابانی شده است. در چین نیز گرمایش دنیای و عوامل انسانی عامل اصلی بیابانی شدن این کشور است. در شمال و شمال غرب چین چرای بی رویه، کشاورزی دیم و مدیریت سیستم های ضعیف آبیاری پوشش های مرتعی را از بین برده است.

چین برای مقابله با بیابان چه نموده است؟

در سال 1978، دولت چین پروژه کمربند سه شمالی را اجرا کرد که هدف آن کاشت 100 میلیارد درخت در امتداد مرز 4506 کیلومتری بیابان های در حال رشد شمال چین بود. این پروژه با این هدف شروع شد که درختان مانند یک دیوار برای مبارزه با بیابان زایی و جذب دی اکسید کربن از جو عمل کند. ضمن اینکه به هر حال جنگلکاری به مبارزه با فرسایش خاک و کاهش گرد و غبار یاری خواهد نمود. این پروژه بلندپروازانه قرار است در سال 2050 تکمیل گردد و تا آن موقع تقریباً 88 میلیون هکتار جنگل کاشته گردد. سال گذشته اعلام شد که این پروژه در بعضی منطقه ها بین 5 تا 13 درصد از برنامه (از 15 درصد) جلوتر است. آنها هر ساله به افراد بالای 11 سال یادآوری می نمایند که کاشت سه نهال در سال وظیفه قانونی آنهاست. چینی ها اما می دانند راه توقف گرد و غبار حفاظت مشارکتی با بهره برداری پایدار مالی از جنگل کاری است.

ایجاد مرکز چند ملیتی چین در خاورمیانه

سون تائو، رئیس آموزشگاه ملی جنگلداری چین: دولت چین در نظر دارد که یک مرکز چندملیتی را برای اجرای پروژه های مقابله با گرد و غبار با مشارکت کشورهای عربی منطقه خاورمیانه راه اندازی کند. امیدواریم بعد از تشکیل این مرکز، بتوانیم با دولت جمهوری اسلامی ایران نیز همکاری های نزدیک تری در زمینه مقابله با گرد و غبار داشته باشیم. طرح دیوار سبز بزرگ بزرگترین برنامه جنگلکاری اجراشده به وسیله بشر در دنیا است. براساس آخرین اصلاحات انجام شده در طرح دیوار سبز بزرگ، بیشترین تمرکز این طرح بر نهال کاری در کانون های اصلی گرد و غبار در کشور چین از جمله در بیابان های گبی و شاپاتو گذاشته شده است.

همزیستی انسان و طبیعت

پنگ چنگ، نایب رییس بنیاد سبز چین: صندوق سبز چین (CGF) برای حفاظت از محیط زیست و ایجاد توازن بین اکوسیستم ها و انسان ایجاد شده است. رساندن سطح مالی خانواده های هم مرز با بیابان ها به شرایط مطلوب به منظور نگه داشتن مردم در این منطقه ها و بعلاوه بازگرداندن تنوع زیستی به منطقه ها تخریب شده از اهداف این صندوق است. در پروژه های این صندوق، انتخاب محصولات سازگار با اقلیم، افزایش عایدی خانوارها با توسعه گردشگری، استفاده از فناوری های نو برای صرفه جویی در مصرف آب، کاشت درختان مالی، امکان بهره برداری جوامع محلی از میوه گونه هایی مانند اسکیتزبری و سنجد تلخ در شمال و شمال غرب چین مورد توجه بوده است.

40 درصد از مساحت زمین بیابان است

50 درصد بیابان های دنیا در آسیا و آفریقا است

برنامه کاشت 70 میلیارد درخت با بودجه 9 میلیارد دلاری تا سال 2030

32 میلیون هکتار درخت بادشکن (با هدف تثبیت خاک در کانون های گرد و غبار شمال چین)

7 استان (70 شهر)

85 میلیون هکتار، مراتع احیا شده است

2.8 میلیون هکتار فضای سبز ایجاد شده است

گیاهانی که چین برای بیابانزدایی می کارد: خارشتر، سنجد تلخ، سنجد، پده، بید بیابانی، هالوکسیلون(انواع تاغ)

منبع: همشهری آنلاین

به "نسخه چینی مقابله با بیابان با بودجه 9 میلیارد دلاری ، کاشت 70 میلیارد درخت تا سال 2030 محقق می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه چینی مقابله با بیابان با بودجه 9 میلیارد دلاری ، کاشت 70 میلیارد درخت تا سال 2030 محقق می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید