معجزه کرسی در فصل زمستان

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری در قدیم الایام کرسی پای ثابت روزها و شب های سرد زمستانی در خانه های خشتی و گلی بود، همه افراد خانواده برای فرار از سوز سرما به کرسی پناه می بردند، لحاف، چارپایه چوبی و منقل از ملزومات برپایی کرسی بود و تقریبا در زمستان تمامی خانه هایی که در منطقه ها سردسیر بودند، کرسی برپا می کردند، اما در گذشته تنها جنبه گرمایشی کرسی مدنظر بود و کمتر کسی به مزایای درمانی این وسیله توجه می کرد.

معجزه کرسی در فصل زمستان

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، گرم نگه داشتن بدن به ویژه پاها در فصل زمستان همیشه مورد تاکید اطبا بوده است، اما شاید بسیاری از افراد کمتر در مورد دلایل این توصیه بدانند، متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی و ورود بخاری های نفتی، گازی، شوفاژ و پکیج بساط کرسی از خانه های ایرانی جمع و به انباری ها رفت، امروز نیز کرسی در بعضی از خانه ها جنبه تزئینی دارد، زیرا باتوجه به سکونت افراد در خانه های آپارتمانی و نقلی امکان برپایی کرسی وجود نداشت.

اما به نظر می رسد با افزایش آگاهی افراد نسبت به مزایای درمانی کرسی و نقش آن در پیشگیری از بیماری ها در فصل زمستان، بسیاری از خانواده ها به کرسی روی آورده اند، البته در فضای مجازی نیز استفاده از کرسی در بعضی از کشورهای آسیایی نیز مشاهده می گردد.

این وسیله گرمابخش علاوه بر مزایای درمانی، محیط و رابطه بین افراد را نیز گرما می بخشد، افراد با جمع شدن در زیر کرسی و صحبت به یکدیگر نزدیک می شوند، در گذشته تمامی افراد خانواده در شب های بلند زمستان دور کرسی جمع می شدند و گرمای کرسی، گرمابخش محفلشان نیز می شد.

گرمابخش درمانگر

زیب علی بیگی- دکتری طب سنتی در گفت وگو با وبلاگ ساعت دیواری در مورد اهمیت گرم نگه داشتن بدن در فصل زمستان و تغذیه مناسب این فصل، اظهار کرد: در فصل زمستان به علت برودت هوا عموما حرارت در درون بدن متمرکز می گردد، بنابراین بالتبع این امر سیستم گوارش و هضم افراد قوی تر خواهد شد، به همین علت از نظر طب سنتی توصیه شده غذاهای مصرفی در این فصل قوی تر باشد، یعنی استفاده از غذاهایی دیرهضم مانند کله پاچه، حلیم و ... بلامانع است.

وی با تاکید بر اینکه محل خواب افراد در فصل زمستان باید گرم باشد، مطرح نمود: در این فصل افراد در زمان خواب از رواندازهای مناسب و لباس های پشمی، ابریشمی و پنبه ای استفاده نمایند، افراد نباید اجازه دهند که دچار یبوست شوند و بعلاوه حجم ادرار و خون قائدگی در بانوان نیز باید مناسب باشد.

علی بیگی در مورد استحمام در فصل زمستان، شرح داد: بهتر است برای باز شدن منافذ پوست افراد در زمان استحمام از کیسه و سفیدآب استفاده نمایند، حجامت در فصل زمستان به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

این دکتری طب سنتی با بیان اینکه در فصل زمستان بیماری های مزاح سرد و ناشی از رطوبت بدن مانند بیماری های معده، عفونت گوش و دندان، دردهای مزمن مفصلی، رماتسیم، گرفتگی عضلات و دردهای اندامی افزایش پیدا می نماید، یادآور شد: بنابراین توصیه می گردد برای جلوگیری از این بیماری ها از کرسی استفاده گردد، کرسی باعث ایجاد تعادل در گردش خون، دفع رطوبت مازاد بدن و پیشگیری از بیماری واریس نیز می گردد.

وی اضافه نمود: تقویت خون سازی، بهبود حافظه، پاکسازی بدن از فضولات، بهبود عملکرد دستگاه تنفسی، تقویت غدد درون ریز و تنظیم قندخون در افراد دیابتی از مزایای استفاده از کرسی است، باتوجه به گرم نگه داشته شدن پهلو و شکم در زیر کرسی عملکرد سیستم گوارشی نیز بهبود پیدا می نماید و افراد دچار یبوست نمی شوند.

علی بیگی گرم نگه داشتن پا در زمستان را راهی برای برطرف سردرد و جلوگیری از آلرژی و سرماخوردگی مطرح نمود و گفت: افرادی که از کرسی استفاده می نمایند باید محیط پیرامون کرسی نیز گرم باشد، زیر گرم شدن پا و سرد شدن سر آسیب زا است، بعلاوه افراد دیابتی و سالمندانی حس لامسه آن ها نسبت به گرما و سرما پایین است، باید مراقب باشند که پا هنگام برخورد با وسیله گرمایشی زیر کرسی دچار سوختگی نگردد، بعلاوه حرارت کرسی برای افراد با تپش قلب بالا و افراد دارای پرکاری تیروئید متعادل باشد.

این دکتری طب سنتی تاکید نمود: قرار گرفتن طولانی مدت بدن در برابر سرما آسیب زا است، این مسئله موجب می گردد خون رسانی در اندام های بدن دچار مشکل گردد، هر چه محیط سرد باشد حرارت در درون بدن بیش تر متمرکز می گردد، در ایت فصل نباید از موادغذایی با طبع سرد مانند خیار، هندوانه، الویه و ... استفاده کرد.

وی در انتها یادآور شد: استفاده از از میوه های خشک، به، سیب، انجیر، انار شیرین، مویز، کشمش، گلابی و آجیل در این فصل توصیه می گردد.

تمایل به خرید کرسی افزایش پیدا نموده است

ترکی یکی از نجاران شهرکردی در گفت وگو با وبلاگ ساعت دیواری در مورد ساخت کرسی، اظهار کرد: تمایل به سفارش کرسی به وسیله خانوارها افزایش پیدا نموده است، در گذشته تعداد کمی از افراد تمایل برای کرسی داشتند، اما اکنون سفارشات افزایش دارد.

وی بیان نمود: قیمت کرسی در مقابل سایر وسایل گرمایشی پایین تر است، افراد می توانند از آتش و وسایل گرمایشی برقی(کرسی برقی) برای گرم کردن کرسی استفاده نمایند.

وی تاکید نمود: در قدیم الایام در تمامی خانه ها کرسی وجود داشت، اما از زمانی که بخاری های گازی، پکیج و شوفاژ وارد خانه ها شد، استفاده از کرسی کمتر و کمتر شد.

ترکی شرح داد: کرسی در گذشته بر اساس تعداد افراد خانواده ساخته می شد، برای خانواده های پرجمعیت کرسی های بزرگ و برای خانوارهای کم جمعیت نیز کرسی های کوچک تر می ساختیم، اما امروز کرسی هایی که افراد سفارش می دهند جنبه تزئینی دارد و فقط در ایام خاص مانند شب چله مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "معجزه کرسی در فصل زمستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معجزه کرسی در فصل زمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید