طبقه بندی کهکشان ها با یاری یک مدل رایانه ای

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، پژوهشگران آمریکایی، نوعی مدل رایانه ای ابداع نموده اند که می تواند کهکشان ها را به صورت اتوماتیک طبقه بندی کند.

طبقه بندی کهکشان ها با یاری یک مدل رایانه ای

به گزارش خبرگزاری مالی ایران به نقل از فیز، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز (UCSC)، یک برنامه رایانه ای قوی موسوم به Morpheus ابداع نموده اند که می تواند داده های تصویری نجومی را پیکسل به پیکسل تحلیل کند تا همه کهکشان ها و ستارگان در مجموعه بزرگی از داده ها مورد آنالیز قرار بگیرند.

برنامه Morpheus، یک چارچوب یادگیری عمیق است که با فناوری های هوش مصنوعی ادغام شده که برای تشخیص تصویر و گفتار ابداع شده اند.

برانت رابرتسون (Brant Robertson)، استاد دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز و سرپرست این پژوهش گفت: سرعت افزایش مجموعه داده های مربوط به ستاره شناسی، ضرورت اتوماتیک شدن وظایفی را نشان می دهد که پیشتر توسط ستاره شناسان انجام می شده اند.

وی اضافه نمود: کارهایی وجود دارند که ما به عنوان انسان از عهده انجام دادن آنها برنمی آییم؛ در نتیجه باید راه هایی پیدا کنیم که رایانه ها را برای آنالیز مجموعه بزرگی از داده های مربوط به پژوهش های حوزه ستاره شناسی به کار می برند.

رابرتسون به همراه ریان هاوسن (Ryan Hausen)، پژوهشگر علوم رایانه دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز، طی دو سال گذشته به ابداع و آزمایش Morpheus پرداختند.

ساختار کهکشان ها می تواند اطلاعات مربوط به چگونگی شکل گیری و تکامل آنها را در اختیار پژوهشگران بگذارد.

رابرتسون گفت: تصور کنید که از یک فضانورد بخواهید تا میلیون ها جرم آسمانی را طبقه بندی کند. یقینا این کار، سخت و حتی غیرممکن خواهد بود. ما با این برنامه رایانه ای خواهیم توانست تا همه اجرام مورد نظر را به صورت اتوماتیک طبقه بندی کنیم و اطلاعات آنها را برای درک تکامل کهکشان ها به کار ببریم.

این پژوهش در مجله Astrophysical Journal Supplement Series به چاپ رسید.

منبع: اقتصاد ایران

به "طبقه بندی کهکشان ها با یاری یک مدل رایانه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبقه بندی کهکشان ها با یاری یک مدل رایانه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید