شهر باستانی هرقلیون و افسانه هایی که درباره اش می گویند

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، وجود گنج های افسانه ای از پادشاهان دنیای باستان یا دخایر لایتناهی معابد خدایان ادیان گذشته، یکی از امیدواری های مردمی بود که بدنبال یافتن ثروتی بی رنج بودند. در میان کتب معتبر تاریخی نیز گاهی صحبت از این گنج های افسانه ای شده و حتی بعضی از دولت ها برای تحقیق در این زمینه، بودجه های زیادی تصویب نموده اند. یکی از شهرهای یاد شده در کتب مورخین، شهر هرقلیون مصر بوده که بدلیل نبود هیچ نشانه ای، بیشتر شبیه افسانه های خیالی به نظر می رسید تا شهری پر رونق و بندری تجاری در دنیای واقعیت. اما، در پی اکتشافات اخیر، شهر باستانی هرقلیون در زیر رود نیل پیدا شد. در ادامه، قصد داریم درباره مدینه هرقلیون مطالبی را بیان کنیم. اگر به شهرهای زیر آب در دنیای باستان علاقه دارید، برای دانستن اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

شهر باستانی هرقلیون و افسانه هایی که درباره اش می گویند

گادیو، اولین ماجراجویی که افسانه های شهر هرقلیون را باور داشت

گادیو، یکی از اولین کسانی بود که وجود شهر هرقلیون مصر باور داشت و با مطالعه سخنان افراد کشتی هایی که در سال 1798 میلادی به رود نیل رسیده بودند، مطمئن تر شد. طبق اسناد موجود، در حوالی جایی که از نظر گادیو می توانست محلی باشد که شهر باستانی هرقلیون وجود داشته، اشیا و شواهدی بدست آمدند که این نظریه را به واقعیت نزدیکتر می کردند. فرانک گادیو، سال 2001 میلاد با یک تیم حرفه ای و تکنولوژی های روز روانه رود نیل شد تا شاید بقایایی از شهر باستانی هرقلیون بیابد اما، با گنجینه بزرگی روبرو گشت که شاید از افسانه هم فراتر بود.

اولین نشانه ها از شهر هرقلیون

همانند اغلب اسناد تاریخی در خصوص شهر هرقلیون افسانه ای در کشور مصر هم باید به هرودوت مراجعه کنیم. او از شهری نام برد که دارای معبدی بزرگ برای آمون خدای خورشید بوده و هلن و پاریس هنگام نبرد مشهور تروآ در آن مخفی گشتند. استرابون، جغرافیدان برجسته یونانی هم چهارصد سال پس از هرودوت از شهری در دهانه رود نیل و در شرق کانوپوس یاد کرد به نام شهر هرقلیون که در بعضی اسناد تاریخی محل تاجگذاری کلئوپاترای سوم به عنوان فرعون بود.

با توجه به این اسناد، باید شهر هرقلیون مصر تا 1200 سال پیش وجود داشته و به مرور، از بین رفته باشد. اما، با نبودن هیچ نشانی از این شهر، بسیاری آن را افسانه ای می دانستند که دهان به دهان چرخیده و گنجی است که در ذهن وجود دارد. شاید، اگر گادیو بر وجود این شهر اصرار نمی کرد، مدینه هرقلیون همچنان مخفی بود و مادران مصر افسانه آن را برای بچه ها تعریف می کردند.

اشیا و سازه های باور نکردنی در زیر رود نیل

مجسمه ای بزرگ به ارتفاع 5 متر از گرانیت قرمز که منسوب به فرعون بطلمیوس دوم است، در کنار مجسمه های فراوانی از ایزیس الهه کشور مصر تنها مشتی بود نمونه خروار. شصت و چهار کشتی غرق شده با بارهای سکه و طلا و 700 لنگر از دیگر کشفیات شهر غرق شده زیر رود نیل بودند. در میان کشتی، ستون های طلا، وزنه های برنزی و سربی، سکه های طلا و جواهرات فراوانی همراه با ظروف و اشیای سرامیکی که با خطوط باستانی حکاکی شده بوند نیز یافت شدند. با اکتشافات جدید، متخصصین به این نتیجه رسیدند که مدینه هرقلیون تقریبا 2000 سال پیش به طور کامل زیر آب رفته و در میان گل و لای رود نیل، تقریبا سالم باقی مانده است و شاید این غرق شدن، بقایای این آثار را از گزند جنگ و غارت ها مصون داشت.

چرا شهر هرقلیون از رونق افتاد و زیر رود نیل رفت؟

به نظر می رسد با شکوفایی شهر اسکندریه که تنها چند کیلومتر با شهر هرقلیون فاصله داشت و همچنین احداث کتابخانه اسکندریه و جذب دانشمندان و محققین به نامی چون اقلیدس و ارشمیدس و جذب تجار به آن، کم کم مدینه هرقلیون به سمت زوال و متروکه شدن رفت و زمین لرزه ها، بالا آمدن آب رود نیل و زمین شنی و رسی این منطقه مزید بر علت شدند تا شهر هرقلیون به زیر آب برود.

بیشتر بخوانیدراهنمای سفر به اسکندریه | عروس مدیترانهتاریخچه کتابخانه اسکندریه، کتابخانه ای کهن و تاریخی

هرقلیون در دوران رونق به چه شکل بود؟

با شواهد و اشیا کشف شده که البته هنوز 10 درصد کل این منطقه هم نیستند، به نظر می رسد شهر باستانی مغروق در رود نیل، دارای کانال های بزرگ آب بوده و مناطق مسکونی و اقامتگاه های آن به دور از مرکز شهر ساخته شده بودند. به نظر می رسد در این منطقه، کشتی ها در صفوف منظم وارد بندر شده و پس از اخذ عوارض، راهی منطقه بارگیری می شدند. در حال حاضر، کاوش ها در زیر رود نیل ادامه دارند و محققان و باستان شناسان فراوانی منتظر اطلاعات بیشتر از شهر هرقلیون هستند.

در ادامه بخوانید12 جاذبه توریستی و گردشگری دست اول در مصرمصر کشوری با سنت هایی عجیب | آداب و رسوم سرزمین فراعنهمنبع: همگردی

به "شهر باستانی هرقلیون و افسانه هایی که درباره اش می گویند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر باستانی هرقلیون و افسانه هایی که درباره اش می گویند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید