رستم قاسمی: با این بودجه امکان اجرای پروژه های عمرانی وجود ندارد
به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ترانزیت زغال سنگ در جهت روسیه- هند گفت: سالانه حدود 20 میلیون تن زغال سنگ در این جهت جابه جا می گردد که اگر تبادل این کالا از جهت ایران انجام گردد ما به هر تن زغال سنگ 20 تا 30 دلار تخصیص می دهیم، اما با احتساب همین تخصیص ها هم تنها عایدی ایران از تبادل این کالا بین هند و روسیه به 6 میلیارد دلار می رسد.
به گزارش ایلنا، رستم قاسمی در نشست با فعالان و پیمانکاران حوزه راهسازی در شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل در هفته حمل و نقل گفت: حتما از بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال 1401 اطلاع دارید و می دانیم که با این اعتبارات امکان اجرای پروژه های عمرانی وجود ندارد و در این روز ها با بدهی به کارگران و کارکنان در حوزه ساخت روبرو هستیم.
وی ادامه داد: طبق فرموده حضرت محمد (ص) دستمزد کارگر بلافاصله داده گردد و امروز شرایط معیشتی به گونه ای است که اگر کارگری یک ماه حقوق نگیرد حتی تخم مرغ هم نمی تواند بخورد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه نمود: امروز نامه ای را در رابطه با بخش حمل و نقل خطاب به آقای مخبر و رئیس جمهور تنظیم کردم و امیدوارم که توجه ویژه ای به بخش حمل و نقل گردد.
قاسمی با بیان اینکه پیمانکاران کشور از این شرایط آسیب دیده اند، اعلام کرد: پیمانکاران، سرمایه گذاران کشور ما هستند و زیرساخت های کشور با همت و کوشش پیمانکاران به اجرا می رسد.
وی از اضافه نمودن تبصره هایی برای بخش حمل و نقل به بودجه سال آینده اطلاع داد و گفت: برای مجذوب کننده شدن سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل، تبصره هایی برای بودجه سال آینده در نظر گرفته ایم. هنوز بودجه به کمسیون تلفیق هم نرفته است و تبصره هایی برای بخش حمل و نقل در قانون بودجه 1401 پیش بینی نموده ایم که تا یکشنبه فعالان حمل و نقل می توانند نظرات خود در این باره را به ما ارائه دهند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه با بودجه های عمرانی نمی توان پروژه ها را پیش برد و پروژه ها بسیار کند پیش می ر وند، اذعان داشت: باید شرایط برای حضور سرمایه گذاران در این بخش فراهم گردد.
قاسمی با اشاره به جلسه روز گذشته با سفیر هند شرح داد: توافقاتی با هند برای سرمایه گذاری این کشور در چابهار داشته ایم و معتقدیم باید از بحث ترانزیت حداکثر استفاده را داشته باشیم و ترانزیت می تواند منشأ عایدی برای کشورمان باشد.
وی با اشاره به ترانزیت زغال سنگ در راستا روسیه- هند گفت: سالانه حدود 20 میلیون تن زغال سنگ در این راستا جابه جا می گردد که اگر تبادل این کالا از راستا ایران انجام گردد ما به هر تن زغال سنگ 20 تا 30 دلار تخصیص می دهیم، اما با احتساب همین تخصیص ها هم تنها عایدی ایران از تبادل این کالا بین هند و روسیه به 6 میلیارد دلار می رسد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه امروز به 1500 دستگاه لکوموتیو برای بخش ریلی احتیاج داریم، گفت: در حال حاضر 500 دستگاه لکوموتیو در کشور ما فعال است که ما به 1500 دستگاه لکوموتیو احتیاج داریم و در حالی که با تعدد پروژه ها روبرو هستیم، کل بودجه وزارت راه و شهرسازی 16 هزار میلیارد تومان است که حتی با این رقم نمی توانیم چراغ پروژه های عمرانی را روشن نگه داریم.
قاسمی یادآور شد: ما در کشورمان ثروت کمی نداریم و تنها از فروش اراضی می توانیم 100 هزار میلیارد تومان منابع به صندوق توسعه حمل و نقل و صندوق ملی مسکن واریز کنیم که اگر این اراضی به فروش نرسد در طی سال ها تصرف خواهد شد.
وی ادامه داد: ما در وزارت راه و شهرسازی در پی پول نیستیم، اما از دولت و مجلس مجوز می خواهیم و در بخش حمل و نقل به ویژه ناوگان، مصوبات خوبی گرفته ایم که تا زمان نهایی شدن آن اطلاع رسانی نخواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت نوسازی در ناوگان حمل و نقل توضیح داد: امروز سرعت قطار های ما در جهان غیراستاندارد است و ما درباره نوسازی ناوگان مذاکرات مهمی با سران قوا و شخصیت های مهم کشور داشته ایم.
قاسمی با تاکید بر اینکه بنده در شرایط بسیار سخت تر هم مسئولیت های دیگری داشته ام، بیان داشت: برای پذیرفتن وزارت راه و شهرسازی تمایلی نداشتم و در واقع از پذیرفتن این سمت در رفته بودم و امروز هم ترسی ندارم و در پی حفظ مسئولیت نیستم.
وی تاکید نمود: شرکت زیرساخت از مجموعه های مهم کشور است و سقف اعتبارات کمی هم ندارد و می تواند در بحث اشتغال بسیار اثرگذار باشد از این رو باید به سمت ساختار های نوین برویم.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امروز هیچ کسی نمی تواند بگوید که پیشرفت پروژه های پارس جنوبی با متخصصان داخلی مانند توتال نیست و تجهیزات بسیار دقیقی در پارس جنوبی با توان داخل ایجاد شده که کیفیت آن ها به مقدار توتال است. در صنعت نفت به سمت تجهیزات نوین رفته ایم و باید در بخش مسکن و حمل و نقل هم از تجهیزات نوین استفاده کنیم.
قاسمی اذعان کرد: امروز در حالی که مرکز تحقیقات 27 هکتار از برترین زمین های تهران را در اختیار گرفته و نیرویِ انسانیِ زیادی هم دارد، اما کیفیت ساخت و ساز کشورمان اینچنین است.
وی اضافه نمود: امروز عمر مفید ساختمان در ایران بین 15 تا 20 سال است و ما در صنعتی سازی مراحل 2 و 3 را طی ننموده ایم، در جهان 7 و 8 را هم گذرانده اند. امروز در جهان با تکنولوژی صنعتی سازی تنها در 6 ماه ساختمان های 12 طبقه می سازند، اما در ایران ساخت یک ساختمان بیش از 2 سال طول می کشد.
منبع: فرارو