خبرنگاران غنی سازی 182 هکتار از جنگل های هیرکانی خراسان شمالی

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، بجنورد- خبرنگاران- علیرغم کاهش اعتبارات حفاظت و صیانت از جنگل های هیرکانی، از سال گذشته با هدف غنی سازی این ذخایر ارزشمند، 182 هکتار از عرصه های جنگلی مزبور در خراسان شمالی نهالکاری شده است.

خبرنگاران غنی سازی 182 هکتار از جنگل های هیرکانی خراسان شمالی

رییس اداره جنگل داری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، روز چهارشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار وبلاگ ساعت دیواری گفت: جنگل های هیرکانی از ردیف اعتبار ملی برخوردار است اما پارسال از سهم 940 میلیون ریالی اعتبارات احیا و حفاظت از جنگل های مزبور، هیچ رقمی به این استان تخصیص نیافت.

مهدی قدیمی اضافه کرد: اقداماتی که تا به امروز برای حفاظت از جنگل های هیرکانی استان اجرا شده از محل اعتبارات داخلی این اداره کل بوده است و امیدواریم سال جاری بودجه این بخش تخصیص یابد تا برنامه های حفاظتی آن به درستی اجرا گردد.

وی گفت: 25 هزار هکتار جنگل هیرکانی در محدوده شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی واقع شده است و حفاظت و احیای این عرصه های جنگلی از اولویت های نخست منابع طبیعی خراسان شمالی است.

قدیمی اضافه کرد: طرح های مطالعاتی در گستره 19 هزار و 667 هکتار از جنگل های هیرکانی خراسان شمالی اجرا شده، اما به علت کمبود اعتبارات این مطالعات در سطح کمی به مرحله اجرا درآمده است.

وی اضافه کرد: در صورت تخصیص اعتبار هر سال این طرح های مطالعاتی شامل انجام اقداماتی همچون بذرکاری، غنی سازی جنگل با نهال کاری، جایگزینی سوخت فسیلی و اقدامات حفاظتی، بیولوژیکی در گستره ای نزدیک به 50 هکتار انجام می گردد.

وی با بیان اینکه تمام گستره جنگل های هیرکانی، حفاظت شده و قرق است، اضافه کرد: مبارزه با آفات و عملیات فیزیکی در این محدوده نیز هر سال انجام می گردد.

قدیمی، گونه درختی شاخص در جنگل های هیرکانی را بلوط دانست و گفت: گونه های افرا، کرکو، بادامک، داغ داغان و زرشک هم در این محدوده ها دیده می گردد و در قسمت هایی از این جنگل ها نیز تلفیقی از جنگل های هیرکانی، ایرانی و تورانی دیده می گردد.

رییس اداره جنگل داری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: در سال های پیش در محدوده این جنگل ها طرح های احیا و نگهداری انجام می شد که 268 هکتار توسعه جنگل های هیرکانی در خراسان شمالی با نهال و بذر غنی شده اجرا شد اما پارسال اعتباری به این بخش اختصاص نیافت.

قدیمی با بیان اینکه در سال های پیش حدود سه هکتار از پهنه این جنگل ها از آفت جنگلی قارچ زغالی، خسارت دیده است، گفت: آفت قارچ زغالی با مبارزات بیولوژیکی مهار و مناطق آسیب دیده احیا شد.

با ثبت جنگل های هیرکانی ایران در یونسکو، که سال گذشته صورت گرفت، 25 هزار هکتار از عرصه این جنگل ها در خراسان شمالی نیز به ثبت جهانی رسید و برگ تازه ای در حمایت از منابع ارزشمند طبیعی این خطه ورق خورد.

جنگل های هیرکانی ایران به عنوان دومین اثر عظیم طبیعی کشور، در چهل وسومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکوی آذربایجان به ثبت جهانی رسید.

ایران پیش از این دارای 23 اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو شامل 22 اثر تاریخی و یک اثر طبیعی (بیابان لوت) بود که با ثبت این پرونده، تعداد آثار جهانی ایران به 24 مورد رسیده است.

گستره جنگل های خراسان شمالی 434 هزار هکتار در 2 ناحیه رویشی است که 25 هزار هکتار از این میزان مربوط به جنگل های ناحیه هیرکانی در شهرستان مانه و سملقان است و مابقی مربوط به ناحیه جنگلی ایران - تورانی است که در جای جای این استان پراکنش دارد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران غنی سازی 182 هکتار از جنگل های هیرکانی خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران غنی سازی 182 هکتار از جنگل های هیرکانی خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید