اتصال پیغام رسان های داخلی منتظر چیست؟

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، در پی اعلام لزوم حمایت از پیغام رسان های داخلی، بعضی کاربران بر این باورند که پراکندگی و تعدد پیغام رسان های بومی سبب سردرگمی آن ها شده است، بر این اساس پیشنهاد شد قابلیتی تحت عنوان اینترکانکشن (اتصال پیغام رسان ها) میان پیغام رسان های داخلی ایجاد گردد و طبق گفته وزیر ارتباطات قرار است این قابلیت تا خاتمه سال جاری عملیاتی گردد.

اتصال پیغام رسان های داخلی منتظر چیست؟

به گزارش ایسنا، درباره ویژگی های قابلیت اتصال پیغام رسان های داخلی به یکدیگر، حامد منکرسی - معاون سیاست گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات کشور - اظهار کرد: ابتدا که ایمیل به وجود آمد، کاربران عموما به یک شرکت یا محصول خاص وابسته بودند و فرستنده و گیرنده مجبور بودند که در یک پلتفرم عضویت داشته باشند تا بتوانند پیغام های خود را برای یکدیگر ارسال نمایند.

وی با بیان اینکه همان زمان این احتیاج احساس شد که نباید یک انحصار برای شرکت یا پلتفرمی ایجاد گردد و کاربران مجبور به استفاده از آن شوند، اضافه کرد: به همین علت استاندارد هایی ایجاد شد تا سرویس دهندگان اصلی بتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و کاربر وابسته به پلتفرم خاصی نباشند تا به طور مثال به وسیله جی میل به یاهو ایمیل بفرستد و یا از یاهو به ایران دات آی آر پیغامی را ارسال کند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات در مصاحبه با ایسنا، با اشاره به پلتفرم های بانکی توضیح داد: یک زمانی کاربر به یک بانک خاص وابسته بود و واریز نماینده و گیرنده پول باید در یک بانک حساب می داشتند که با شکل گیری استاندارد های لازم اکنون به راحتی می توان پول را کارت به کارت کرد.

منکرسی با بیان اینکه این مسئله برای پیغام رسان ها هم به وجود آمده است، اضافه کرد: نه تنها در ایران بلکه این موضوع در سایر کشور ها هم مطرح است تا تمام وابستگی ها و انحصار شکسته گردد و مردم با آزادی عمل با یکدیگر ارتباط بگیرند و هرکسی بر اساس سلیقه و احتیاجش یکی از پیغام رسان ها را به عنوان پیغام رسان اصلی انتخاب کند و بتواند تمام احتیاج پیغام رسانی و اشتراک گذاری محتوا را با آن برطرف کند.

وی با اشاره به ضرورت برطرف انحصار در پیغام رسان ها، اضافه کرد: شاید این مسئله در بعضی کشور ها از جمله ایران به علت وجود پلتفرم های متعدد، جدی تر باشد و مردم انتظار دارند تا برای تسهیل ارتباطات دولت راهکار هایی ارائه دهد و بر همین اساس وزارت ارتباطات در نقش تنظیم گر طرحی را با همکاری پیغام رسان ها و شرکت هایی که در این باره تجربه دارند، آغاز کرد.

معاون سازمان فناوری اطلاعات با این توصیف که سازمان فناوری اطلاعات تجربه موفقی برای ارتباط بین سازمان ها دارد، گفت: چند سال است که دستگاه های اداری برای ارایه خدمات، اطلاعات را با عبور از مرکز تبادل اطلاعات، در اختیار یکدیگر قرار می دهند که از همه این تجارب برای حل این مساله استفاده کردیم.

منکرسی درباره تجربه سایر کشور ها در این زمینه گفت: قانون موسوم به دیجیتال مارکت اکت (DMA) به صراحت اعلام می نماید که تمام پلتفرم هایی که قصد دارند در کشور های عضو اتحادیه اروپا فعالیت نمایند، باید قواعدی را رعایت نمایند که یکی از آن ها اتصال متقابل کاربران به یکدیگر است و حتی برنامه زمان بندی را برای اجرای آن معین نموده اند که مطابق آن در مرحله اول ارسال متن و فایل در مراحل بعدی تشکیل گروه ها و برقراری تماس صوتی و تصویری برنامه ریزی شده است که درحال فراهم کردن مقدمات این کار هستند.

وی درباره زمان برقراری اینترکانکشن میان پیغام رسان های داخلی اضافه کرد: اتحادیه اروپا زمان بندی چهار ساله ای برای این کار مشخص نموده است. وزارت ارتباطات نیز زمان معینی دارد بطوریکه فاز اول طرح، ارسال متن و فایل است که در کمتر از شش ماه محقق شده است و فاز های بعدی تکمیل کانال و گروه است تا کاربران از پلتفرم های مختلف بتوانند عضو یک گروه شوند و از آنجایی که پیچیدگی های خاص خودش را دارد، با توجه به بازخورد هایی که از فاز یک دریافت می کنیم، بر زمان بندی اجرای فاز دوم و نهایی برنامه ریزی صورت می گیرد.

معاون سازمان فناوری اطلاعات از اجرای فاز اول این طرح به وسیله پیغام رسان ها برای ارسال متن و فایل اطلاع داد و گفت: در حقیقت پیغام رسان ها محصول را فراوری نموده و آن را در جامعه محدودی در اختیار کاربران قرار داده اند تا اشکالات و نقص های احتمالی آن را کشف و برطرف نمایند. با برنامه ریزی های اجرا شده این استاندارد ها و پروتکل ها در اختیار همه پلتفرم ها قرار داده شده و آن هایی که بتواند زودتر از آزمایش ها سربلند بیرون آیند، می توانند اعلام عمومی نمایند.

منکرسی با بیان اینکه پیغام رسان های بله، ایتا و آی گپ در این زمینه پیشتازند و همین روزهاست که مردم شاهد اطلاع رسانی آن ها باشند، توضیح داد: اقداماتی در این زمینه اجرا شده تا مردم سردرگم نشوند و بر همین اساس بعد از جلسات با پیغام رسان ها مقرر شد تا بعد از به روزرسانی قابلیت تازه با پیش فرض غیبرطرفال بر روی پیغام رسان ها اضافه گردد. به عبارتی این قابلیت به این گونه است که زمانی که نسخه تازه پیغام رسان ها منتشر گردد، در پیغام رسان ها بصورت غیبرطرفال وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: بعد از فعال سازی، اگر مخاطبان کاربری در پیغام رسان های دیگر هم آن را فعال نموده باشند با جست وجو، متوجه می شوند که می تواند با چه کسی ارتباط برقرار کند. به عبارت دیگر دو طرف باید اجازه کار را به پیغام رسان های خود داده باشند تا این ارتباط شکل بگیرد. بعلاوه بحث امضای دیجیتال را برای پیغام رسان ها فراهم و اجرا کردیم تا مطمئن باشند فرستنده و گیرنده، همان کسی است که ادعا نموده پیغام را دریافت می نماید و اگر کوچکترین تغییری رخ دهد، امضا نامعتبر می گردد و قابل تشخیص خواهد بود؛ بنابراین تمام این تمهیدات در نظر گرفته شده تا مسئله ای رخ ندهد.

معاون سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه قابلیت اینترکانکشن برروی پیغام رسان ها به وسیله شماره تلفن ثبت شده در پیغام رسان، فراهم می گردد و کاربرانی می توانند پیغام ارسال نمایند که جزو فهرست مخاطبان خود باشند، گفت: پیش بینی می گردد با اضافه شدن این قابلیت اقبال مردم به پیغام رسان ها بیشتر گردد، زیرا یک مزیت نسبت به پیغام رسان های خارجی بوده و جامعه آماری و مخاطبان بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد. بعلاوه این مزیت و رقابت برای کسب و کار ها نیز به وجود می آید.

منکرسی درباره هزینه های اجرای این طرح اظهار کرد: عمده پیاده سازی طرح از سوی پیغام رسان ها اتفاق می افتد و پیغام رسان ها قبول کردند تا برای جذب کاربر بیشتر ارتباط بهتری به کاربر بدهند. وزارت ارتباطات نیز فقط در حوزه تدوین سیاست ها و استاندارد های کلی فعالیت می نماید.

منبع: فرارو

به "اتصال پیغام رسان های داخلی منتظر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتصال پیغام رسان های داخلی منتظر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید