نخستین نشست از سلسله نشستهای کتاب موزه در مجموعه سعدآباد برگزار گردید

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، نخستین نشست از سلسله نشستهای کتاب موزه در مجموعه سعدآباد برگزار گردید.

نخستین نشست از سلسله نشستهای کتاب موزه در مجموعه سعدآباد برگزار گردید

نخستین نشست از سلسله نشست های کتاب موزه با حضور مرتضی ادیب زاده، سجاد باغبان، مهران نوروزی و یوسف منصورزاده، در سالن خلیج فارس واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار گردید.

مرتضی ادیب زاده، مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره نوشیندخت نفیسی، از مؤلفان پیشگام در حوزه موزه داری گفت: خوشبختانه دانش موزه داری ما در کشور بیش از پیش رو به پیشرفت است و اکنون در مرحله تازهی در حوزه موزه داری، موزه شناسی و مخاطب شناسی هستیم. به طوری که گروه های مختلف تخصصی در دانشگاه ها نیز تشکیل شده است.

ادیب زاده اضافه نمود: در گذشته متون و تالیف و ترجمه در این رشته تنها حول محور اجرایی موزه داری بود، در صورتی که رفته رفته احتیاج به رویکرد ارتباط میان رشته ای برای علم موزه داری احساس شد.. همانطور که در عصر حاضر روینمودها به این رشته در سطح جهان تغییر نموده و این تغییر روینمودها می بایست به نسل تازه متخصصین این امر منتقل گردد.

وی با تاکید بر برنامه ریزی برای نسل جوان در این رشته اذعان داشت؛ در راستای شعار سال جاری که تسهیلگری در دسترسی به منایع موزه داری در سرلوحه آن قرار گرفته است، امور پژوهش و آموزش نقش بسزایی را ایفا می نمایند.

وی اضافه نمود: برنامه ریزی های آموزشی و پژوهش و تسهیلگری دسترسی به منابع علم موز داری نوین از جمله اقدامات مهم و مورد حمایت اداره کل موزه ها می باشد و در این راستا ارتقای کیفی، اولین قدم در منظره ماست. مخاطب شناسی و مخاطب محوری می بایست سرلوحه هر موزه قرار گیرد و کلیه متخصصین این حوزه توجه ویژه به این مر داشته باشند. بعلاوه دسترسی به منابع موزه داری بسیار مهم است که باید در اختیار مدیران موزه ها و کارشناسان قرار گیرد.

مدیر کل موزه های در سرانجام پیشنهاد داد کارگروهی برای چاپ و نشر در زمینه موزه داری تشکیل گردد و اداره کل موزه ها از این موضوع حمایت خواهد نمود.

مهران نوروزی هم در بخش دیگری از نشست کتاب موزه گفت: طی حدوداً نیم قرن اخیر در ایران 114 جلد کتاب در حوزه موزه داری چاپ شده که 74 جلد از آنها تألیف است. در حالی که به نظر می رسد ما به عنوان یک کشور در حال توسعه، به ترجمه بیشتر احتیاج داریم تا تألیف.

بخش دوم نشست کتاب موزه با حضور سجاد باغبان (عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان) و یوسف منصورزاده به عنوان مؤلف برگزار گردید و در این بخش به بازخوانی و آنالیز کتاب مبانی موزه داری از انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتاب های علوم انسانی (سمت) پرداختند. نشست مذکور به صورت مجازی هم برگزار گردید و تعدادی از علاقمندان این حوزه به صورت مجازی همراه نشست بودند.

منبع: همگردی

به "نخستین نشست از سلسله نشستهای کتاب موزه در مجموعه سعدآباد برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین نشست از سلسله نشستهای کتاب موزه در مجموعه سعدآباد برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید