معرفی مکانهای دیدنی بهاباد Bahabad

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، شهرستان بهاباد همراه با جاذبه های تاریخی آن یکى از بخش هاى شهرستان بافق است که عنوان آن از دو واژه به و آباد به معنى آبادى بهتر یا بهترین آبادی تشکیل شده است. شهرستان بهاباد یکی از شهرستان های استان یزد در مرکز ایران است. مرکز این شهرستان شهر بهاباد می باشد.این شهرستان در سال 1388 خورشیدی از شهرستان بافق مستقل شد. نام قدیم این شهر تالی بوده است و دارای آبهای زیرزمینی فراوان می باشد.بیشتر مردم این شهرستان به کشاورزی و دامپروری مشغول بوده و دین مردم، اسلام (شیعه) می باشد. در ادامه مطلب همراه خبرنگاران باشید تا با جاهای دیدنی بهاباد بیشتر آشنا شوید.

معرفی مکانهای دیدنی بهاباد Bahabad

بلیط هواپیما در طاهاگشت

قلعه جنت آباد

قلعه جنت آباد از بناهای متعلق به دوران زندیه می باشد که در بخش مرکزی بهاباد و در نزدیکی دهستان احمد آباد واقع شده است.این اثر تاریخی با گذشت صدها سال هنوز حصار و چهار برج دیده بانی و نگهبانی در آن پا برجا مانده و محل مناسبی برای بازدید علاقمندان آثار تاریخی است. در قلعه جنت آباد نمازخانه هایی با صفه زیبا و اتاق ها و راهروهایی به سبک معماری زندیه بنا شده اند که همچنان برای علاقمندان به تاریخ چشم نوازند.بنای تمام خشتی قلعه جنت آباد به شکل مربع بوده و طول هر ضلع آن 500 متر است .

دریاچه نمک بهاباد

دریاچه نمک در کویر شرق بهاباد از دیدنی های این شهرستان است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می نماید.این دریاچه زیبا در فاصله 85کیلومتری بهاباد و در دل کویر واقع شده و نداشتن راه ماشین رو و دور بودن از مرکز شهرستان موجب شده تا کمتر کسی از وجود آن مطلع گردد واین پتانسیل زیبا همچنان از نظرها دور بماند.

مسجد جامع بهاباد

این بنا در بهاباد بافق یزد واقع شده و ظاهرا از آثار دوره صفوی است که بر طبق کتیبه موجود، در سال 1192 ه-. ق- سلطنت کریم خان زند- توسط حاج مهدی نامی تعمیر و تجدید شده است . سنگ دیگری نیز متضمن وضع موقوفات مسجد- مورخ1236 ه-. ق- وجود دارد . این بنا به علت قرار دریافت در زمین شیب دار، در دو سطح و با شیوه ای خاص بنا شده است .

خانه سنگی بهاباد (منزل آل طاها بهاباد)

خانه سنگی بهاباد ، خانه ای قدیمی و بی نظیر است که تماما از سنگ، همان مصالح بومی آن منطقه بنا شده است.این بنا که به خانه آل طاها نیز معروف است جهت نگهداری ساختمان در سرمای زمستان و گرمای تابستان به صورت تمام سنگی ساخته شده است. براساس تحقیقات محلی، قدمت خانه سنگی بهاباد را 200 تا 250 سال تخمین می زنند. از نکات قابل تأمل، نمای صاف و یکدست این بنا می باشد که از طریق سنگ های صاف نما سازی شده است.جالب است بدانید که این خانه دارای سقف های کاذب است که در قسمت بالای درهای این بنا مشاهده می گردد. طریقه اجرای این سقف به این صورت بوده که از نخ هایی در زیر این سقف به عنوان نگه دارنده استفاده می شده و سپس سنگ های صاف و کوچکی را از طریق گچ که در همان منطقه تهیه می شده به این نخ ها متصل و محکم می شده است.

قعه شیخ ضیا الدین

بقعه ای با مساحت 105 متر مربع دارای یک ایوان در وسط و دو صفه در دو طرف و سقف گنبدی شکل به ارتفاع 5 متر که واقع در خیابان شهید صدوقی بهاباد و در محل قبرستان قدیم بهاباد می باشد.قدمت این زیارتگاه مربوط دوران قاجاریه می باشد.(وفات مرحوم شیخ ضیاءالدین:1276 ه.ق)

مقبره ملا عبدالله بهابادی

مزار عالم و فیلسوف جلیل القدر ملا عبدالله بهابادی(صاحب حاشیه) که به مساحت 148 متر مربع با مصالح خشت و گل و با نما چینی آجر در دوران قاجاریه بنا شده است.

حدیله

بنایی زیبا که مقبره خان ها و کلانترهای بهاباد و برخی از بزرگان بهاباد نظیر جناب فخرالواعظین می باشد.این بنا در محل قبرستان قدیم بهاباد واقع در خیابان شهید صدوقی واقع است.

کوه سنگاب بهاباد

کوه سنگاب از جاذبه های دیدنی شهرستان بهاباد است که هر روزه گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند.حوادث طبیعی از جمله بارش های تگرگ و طوفان موجب تشکیل نقش و نگارهای زیبایی در این کوه شده است بطوریکه ، این نقش و نگارها که شبیه دست ساخته های بشر است که باعث شگفتی گردشگران می گردد.کوه سنگاب، در شرق بهاباد و در منطقه کویری و در کنار جاذبه های فراوانی همچون تپه های ماسه بادی ؛ دق , دریاچه نمک و دشتهای زیبای این شهرستان قرار گرفته است.

رودخانه شور

رودخانه شور بهاباد در شمال شهرستان بهاباد یزد واقع شده و علت شکل گیری آن، قرارگیری بر روی یک گسل فعال در این منطقه می باشد.رودخانه زیبای شور در شهرستان بهاباد با طول 11 کیلومتر از جنوب کوه های آسفیچ و بنستان به شمال دشت کویر امتداد دارد و عرض آن در قسمت های مختلف به علت تغییرات دیواره ای متفاوت می باشد، آبدهی متوسط آن نیز 85 لیتر در ثانیه است.رودخانه شور، تنها رودخانه دائمی بهاباد در تمام طول سال آب دارد و در راستا عبور خود به سمت کویر، طبیعتی جالب و دیدنی خلق نموده است. پوشش گیاهی(نبکا) و سرزمین های اطراف رودخانه شور بهاباد نیز از نظر زمین شناسی و جغرافیایی بسیار حائز اهمیت می باشد، به گونه ای که کویرنوردی در اطراف رودخانه شور بسیار شورانگیز و خاطره ساز است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول

به "معرفی مکانهای دیدنی بهاباد Bahabad" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مکانهای دیدنی بهاباد Bahabad"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید