مایکروسافت توقف ساخت بازی برای ایکس باکس وان را تایید کرد

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، حدود دو سال پیش مایکروسافت کنسول های نسل نهمی خود یعنی سری اس و ایکس (Xbox Series S and X) را عرضه کرد. در این مدت بیشتر عناوین این دو کنسول برای دستگاه نسل هشتمی این شرکت یعنی ایکس باکس وان (Xbox One) نیز عرضه می شد. حال پس از چند سال از ورود به نسل نهم مایکروسافت میخواهد که با کنسول نسل هشتمی خود خداحافظی کند.

مایکروسافت توقف ساخت بازی برای ایکس باکس وان را تایید کرد

مت بوتی (Matt Booty) رئیس بخش استودیوهای بازی سازی ایکس باکس اعلام نمود که هیچ کدام از استودیوهای این شرکت در حال کار روی یک بازی تازه برای کنسول ایکس باکس وان نیستند. مایکروسافت دارای 23 استودیوی داخلی است که همه آن ها در حال کار روی نسل نهم هستند. البته استثنا در این موارد استودیوهایی است که روی پشتیبانی عناوین مثل ماینکرفت (Minecraft) کار می نمایند.

با وجود اینکه تمرکز شرکت های مایکروسافت تغییر نموده است، همچنان قرار است از کنسول نسل نهمی مایکروسافت پشتیبانی گردد. همینطور اینکه این کنسول با استفاده از گیمینگ ابری (Cloud Gaming) توانایی اجرای عناوین نسل نهمی را خواهد داشت. با این حال دیگر ما شاهد یک بازی سازگار با نسل هشتم از طرف مایکروسافت نخواهیم بود.

مایکروسافت این روند تازه را از اوایل سال 1402 شروع کرد. زمانی که بازی شبیه ساز پرواز (Microsoft Flight Simulator) به صورت گیمینگ ابری برای کنسول وان در دسترس بود. این موضوع هم ادامه پیدا کرد و عناوینی مثل های فای راش (Hi fi Rush) و ردفال (Redfall) نیز به این طریق روی کنسول ایکس باکس وان قابل تجربه هستند.

اینطور که به نظر می رسد دوران کنسول های نسل هشتم رو به اتمام است. این کنسول ها نزدیک به 10 سال عمر داشته و دوران خوبی را گذراندند. به همین علت شرکت های سازنده با پیشرفت دنیای گیمینگ تمایلی ندارند که روی آن ها کار نمایند و بیشتر روی کنسول های تازه تمرکز دارند.

کنسول ایکس باکس وان برای مایکروسافت تجربه نسبتاً تلخی بود. این کنسول نتوانست عملکرد خوبی از لحاظ فروش داشته باشد و استراتژی های اشتباه مایکروسافت در زمان عرضه باعث شد اعتبار کنسول وان از بین بروند. به همین علت رقیب این کنسول یعنی پلی استیشن 4 توانست به شدت خوب عمل نموده و سونی را به عنوان شرکت برتر در زمینه گیمینگ معرفی کند.

در نسل 9 مایکروسافت بازگشت خوبی به دنیای گیمینگ داشت. اول از همه عرضه دو کنسول با بازه قیمتی متفاوت که مخاطبان بیشتری را دربر بگیرد و دوم قدرت گیم پس (Game Pass) باعث شد مایکروسافت پیشرفت خوبی در دنیای گیمینگ کند. به نوعی کنسول ایکس باکس وان زمان آزمون و خطای این شرکت بود و حال نوبت به استفاده از تجربیات رسیده است. با توجه به حجم و گستردگی عناوینی مثل استارفیلد (Starfield) قطعاً کنسول های نسل هشتمی از پس اجرای روان آن ها بر نخواهند آمد. به همین علت کنار رفتن آن ها منطقی به نظر می رسد.

مشکل اصلی برای کنسول های میان نسلی مثل ایکس باکس وان ایکس است. این کنسول قدرت بسیار خوبی داشته و تنها سخت افزار نسبتاً قدیمی دارد. با این حال از لحاظ گرافیکی از سری اس نیز قوی تر بوده و باید دید که مایکروسافت چه برنامه ای برای این کنسول میان رده ای دارد. نکته مثبت در خصوص دارندگان این کنسول های قدیمی این است که می توانند عناوین نسل نهمی را به راحتی با استفاده از سیستم گیمینگ ابری روی دستگاه های خود تجربه نمایند.

منبع: Eurogamer

منبع: دیجیکالا مگ

به "مایکروسافت توقف ساخت بازی برای ایکس باکس وان را تایید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مایکروسافت توقف ساخت بازی برای ایکس باکس وان را تایید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید