توجه دنیا به خودروهای برقی ، صنعت خودروسازی ایران برقی می شود؟
به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، کشورهای بسیاری به منظور جلوگیری از آلودگی هوا، حفظ محیط زیست، کاهش بیماری های تنفسی، ریوی و قلبی، کاهش دمای کره زمین و کاهش هزینه های سوخت گیری، تولید خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه 2030 و نهایتاً تا دهه 2040 میلادی (حدوداً دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.
افزایش خودروهای برقی و محبوبیت آن در بین مردم، موجب شده است که شرکت های خودروسازی در سراسر دنیا به رقابتی تنگاتنگ بپردازند و از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی با کیفیت بیشتر رونمایی کنند.
توجه خودروسازهای بزرگ دنیا به خودرو برقی
در حالی که تسلا به عنوان غول خودروسازی برقی در دنیا شناخته می شود اما اکنون بازیگران قدیمی نیز صنعت در دنیا نیز توجه ویژه ای به این نوع محصول دارند.
چندی پیش وبلاگ ساعت دیواری در گزارشی به کمک جو بایدن به صنعت خودروسازی برقی در آمریکا پرداخت. در این گزارش به طرح های رئیس جمهور آمریکا برای حمایت از تولید خودرو برقی در این کشور پرداخته شده بود.
تلاش کارخانه صفر جنرال موتورز آمریکا، برای به روز شدن و رقابت با شرکت های جوان تولیدکننده خودروی برقی، بخش دیگری از این مطلب بود.
اخیرا، علی خسروانی، فعال بازار خودرو نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است: درسته که تسلا خطشکن خودروهای برقی بود ولی با ورود خودروسازهای حرفه ای به این عرصه حدس می زنم تا دو یا سه سال دیگه گوی رقابت رو از تسلا بگیرن .مثلا ولوو با polstar2 عرض اندام کرده و فولکس واگن وبقیه هم دارن می رسونن خودشون رو. البته خودرو های برند لاکچریlucid رو هم نباید نادیده گرفت.
خودروی برقی در ایران
ایران خودرو و سایپا، هر یک مدعی ساخت خودروی برقی هستند.
ایران خودرو از نوع برقی خودروی تارا رونمایی کرده است. سایپا نیز وعده داده که پاییز سال آینده، نخستین خودروی برقی خود را معرفی می کند.
اما فاصله این اقدامات هنوز با آنچه در دنیا جریان دارد، زیاد است.
در این میان، شرکتی با عنوان خودروسازان جنوب سال گذشته محصولی را با نام اکسیژن تولید کرده که به ادعای سازندگانش، نخستین خودروی برقی ایرانی است و به زودی به تولید انبوه می رسد.
از موتور چهارچرغ برقی یوز نیز چندی پیش رونمایی شد. این محصول، هنوز عرضه عمومی نداشته است.
در کشور زیرساخت لازم وجود ندارد
اما عماد جعفری، کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار وبلاگ ساعت دیواری در خصوص تولید خودروهای برقی در ایران گفت: قبل از تولید خودروهای برقی در کشور ابتدا باید به زیرساخت ها توجه کرد. در شرایطی که این زیر ساخت ها در کشور وجود ندارد نمی توان خودرو برقی به صورت انبوه تولید کرد.
این کارشناس در ادامه گفت: نکته اصلی آن است که ما زیرساخت نداریم . کشور ایران بسیار وسیع است و مردم ما اهل سفر با خودروهای شخصی خود هستند. وقتی هیچ ایستگاه شارژی در جاده ها وجود نداشته باشد، عملی کردن این طرح بسیار مشکل است.
او افزود: اکنون در کشور حتی موتورهای برقی با چالش روبرو هستند و عدم وجود ایستگاه های شارژی در خیابان ها برای صاحبان موتورهای برقی مشکل ساز شده است. آنها مجبورند برای شارژ موتورهای خود به خانه و پارکینگ خود مراجعه کنند.
جعفری گفت: ما نمی توانیم به صورت کامل خودروی برقی را تولید کنیم و نیاز به واردات داریم. باید یک سری از ادوات برقی را از چین وارد کنیم و سپس به ساخت خودرو بپردازیم.
تکنولوژی تولید خودروی برقی به ایران می آید
جعفری ادامه داد: دنیا در حال حرکت به سمت خودروهای برقی است و در نهایت نیز این تکنولوژی به ایران می آید، اما زمان آن مشخص نیست.
به گفته او، شرکت های خودروسازی طرح تولید این خودروها آغاز کرده اند، اما باید به این نکته توجه کرد که چنین طرح هایی چقدر تا اجرایی شدن فاصله دارند.
این کارشناس گفت: اجرایی شدن تولید خودروهای برقی اتفاق نمی افتد؛ مگر اینکه زیرساخت های لازم مثل ارائه خدمات پس از فروش و ساخت جایگاه های شارژ در نقاط کشور، تامین شود. تامین این زیرساخت ها به حداقل دو تا سه سال زمان نیاز دارد.
برای آگاهی از آخرین اخبار خودرویی به صفحه اخبار خودرو وبلاگ ساعت دیواری مراجعه کنید.
منبع: تجارت نیوز