ایران یا عربستان؛ قدرت دست کیست؟

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در آینده ای نه چندان دور دوباره از سر گرفته می گردد و بازگشت تیم های مطرح ایرانی به این تورنمنت قدیمی، فرصتی نو به دست می دهد تا عیار تیم های حاضر در این رقابت ها سنجیده گردد. البته که وقتی پای مقایسه به میان می آید بسیاری از امکانات حرف می زنند و قدرت بیشتر را به تیم های شرق آسیا و البته باشگاه های فعال در حوزه خلیج فارس می دهند. بخشی از واقعیت می تواند همین مورد باشد. واضح است که داشتن زیرساخت مناسب و قدرت مالی بهتر، یکی از ارکان موفقیت در تورنمنت های این چنینی است؛ هرچند فاکتور کافی محسوب نمی گردد.

ایران یا عربستان؛ قدرت دست کیست؟

به هر روی به غیر از این موارد، آیتم های دیگری از جمله دراختیارداشتن بازیکنان یا سطح تأثیرگذاری و اندازه رشد در سال های اخیر هم باید ارزیابی گردد. وقتی چنین باشد، پای باشگاه های ایرانی هم به میان می آید و آن ها در جمع بهترین های آسیا قرار می گیرند. این شاخصه ها دقیقا مواردی است که مورد تحقیق برای مرجع آماری موثق اوپتا پاور شده است تا از این حیث به معرفی 10 تیم برتر باشگاهی در آسیا بپردازد. به طرز ناباورانه ای، در این تحقیق سه تیم ایرانی در بین 10 تیم برتر آسیا قرار گرفته اند: پرسپولیس، استقلال و سپاهان.

در این رده بندی، پرسپولیس بهترین جایگاه را دارد و سپاهان هم در رده نهم قرار گرفته است. البته ازآنجاکه به باشگاه های آسیایی عددی بین صفر تا 100 داده شده، اختلاف امتیازی این تیم ها چندان زیاد نیست. جونبوک موتورز کره جنوبی با 76 امتیاز در رده دهم قرار گرفته است. سپاهان اصفهان با 77.6 در رده نهم ایستاده است. درباره سپاهان به این موضوع اشاره شده که زردپوشان اصفهانی دومین تیم پرافتخار لیگ برتر ایران هستند. استقلال هم با سه دهم بیشتر نسبت به سپاهان در رده هفتم ایستاده است. آن ها 77.9 امتیاز گرفته و بالاتر از الشباب عربستان قرار گرفته اند. درباره استقلال نوشته شده که یکی از تیم های پرقدرت آسیا و ایران است و تا به الان 9 بار قهرمانی لیگ ایران را به دست آورده است. پرسپولیس، ولی همان طورکه در ابتدای مطلب عنوان شد، بهترین جایگاه را در بین تیم های ایرانی در این رده بندی دارد و در رتبه چهارم قرار گرفته است. آن ها 79.2 امتیاز از 100 گرفته اند. در این گزارش درباره باشگاه پرسپولیس عنوان شده که تا به الان 15 بار فاتح لیگ شده اند که آخرین آن ها مربوط به همین فصل اخیر است.

درست است که در این رده بندی سه تیم از ایران در بین 10 تای برتر ایستاده اند، ولی به نظر می رسد نه تیم های شرقی بلکه تیم های عربستانی بیشترین قدرت را در آسیا در اختیار دارند. برای آنالیز بیشتر این موضوع کافی است یک بار دیگر رده بندی تیم های برتر از 10 به یک نام برده شوند: جونبوک کره جنوبی، سپاهان ایران، الشباب عربستان، استقلال ایران، یوکوهامای ژاپن، اولسان کره جنوبی، پرسپولیس ایران، النصر عربستان، الهلال عربستان و الاتحاد عربستان.

تعیینا عربستانی ها با داشتن چهار تیم در بین 10 تیم برتر آسیا حرف زیادی برای گفتن دارند، ولی نکته مهم این است که سه تیم از این کشور در رده اول تا سوم قرار گرفته اند که نشان می دهد در رقابت های پیش رو، شانس بیشتری برای موفقیت خواهند داشت. الاتحاد به تازگی کریم بنزما و انگولو کانته را خریده و النصر هم که با کریستیانو رونالدو جولان می دهد. درباره الهلال هم که احتیاج به پرداختن به جزئیات بیشتر نیست. آن ها آن قدر توان مالی دارند که در پی جذب لیونل مسی بودند. اگرچه آن ها این فرصت را از دست داده اند، ولی به نظر می رسد در روز های پیش رو، ستاره ای نامدار را به خدمت بگیرند.

تا به اینجا و با اکتفا به همین آمار، تعیین است که تیم های عربستانی به مراتب توان و قدرت بیشتری از تیم های ایرانی خواهند داشت. البته در آماری که دیگر سایت مرجع یعنی فوتبال دیتابیس منتشر نموده شرایط برای تیم های ایرانی بدتر هم می گردد، چون بر حسب بازی هایی که آن ها در یک سال اخیر انجام داده اند، ایران فقط دو نماینده در بین 10 تیم برتر دارد که پرسپولیس و استقلال هستند. سپاهان در این رده بندی به رتبه چهاردهم سقوط نموده است. بهترین جایگاه در اینجا هم متعلق به پرسپولیس است. این تیم با جهشی اندک، بعد از الهلال و اولسان در رده سوم بهترین تیم های آسیا قرار گرفته است.

استقلال در این رده بندی جهش خوبی داشته و خودش را به رتبه نهم رسانده است. نکته درخور توجه اینکه در این رده بندی، شمار تیم های ایرانی و عربستانی دو تا است، ولی الهلال در صدر آسیاست و النصر در رده ششم قرار گرفته که به طور میانگین، دوباره شرایط آن ها از رقبای ایرانی بهتر است.

منبع: فرارو

به "ایران یا عربستان؛ قدرت دست کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران یا عربستان؛ قدرت دست کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید