اسراری که به غارت می رود

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، عکس بیانگر واقعیت های زندگی است یا اگر بخواهیم واضح تر بگوییم انتقال دهنده حرف های ناگفته ای است که قصد داریم به دیگران بفهمانیم.

اسراری که به غارت می رود

خانواده-مژگان مهرابی:تا همین چند سال پیش از جایگاه خاصی برخوردار بود. مردم عکس می گرفتند تا خاطرات خود را ثبت نمایند، حکم اسرار خانوادگی شان را داشت. مثل اسناد رسمی و با ارزش از آن نگهداری می کردند. اما حالا با رونق گرفتن فضای مجازی و شبکه های وابسته، عکس موقعیت خود را گم نموده و در هر جا و مکانی از آن استفاده درست یا نادرست می شود. در واقع شده ابزاری برای دست انداختن دیگران یا خودنمایی کردن. دکتر امان الله قرائی استاد جامعه شناس از کارنمودهای عکس در فضای مجازی می گوید و این که اگر استفاده نادرستی از آن نشود می تواند دردسرهای جبران ناپذیری برای ما ایجاد کند. با او تبادل نظر می کنیم.

فضای مجازی خوب یا بد؟

اگر چه بسیاری از نوآوری ها برای تامین رفاه و آسایش انسان ایجاد شده است، اما استفاده نادرست از هرکدام از آنها می تواند آسیب جدی به بنیان خانواده و روح آدمی بزند. به اعتقاد دکتر قرائی فضای مجازی خیلی وقت است که باعث تغییر و تحول در جهان شده است. باشد. او می گوید: استفاده درست از فضاهای مجازی به بینش مردم بر می شود. افراد با توجه به شخصیت خانوادگی، تحصیلات و طبقات اجتماعی شان وارد جهان مجازی می شوند. این جامعه شناس اشاره می نماید که در کشور ما استفاده صحیح و مفیدی از این نوآوری نمی شود. او ادامه می دهد: کسی که سواد اجتماعی دارد شایعات نادرست مبتذل درست نمی نماید و اگر از کسی دلخور باشد به او اهانت نمی نماید. متاسفانه بارها دیده شده، برخی از کاربرها با ورود به فضای مجازی قصد تخریب دارند. هر نوآوری وجه مثبت ومنفی دارد که گاه پیش می آید مثبت ها زیر سایه منفی ها پنهان شوند. متاسفانه فضای مجای در جامعه ما چنین بازخوردی را دارد. قرائی در ادامه می افزاید: کاربر در وهله اول باید بداند که هدفش از ورود به شبکه ها چیست یا اینکه رسانه چه کمکی به او در زندگی فردی و اجتماعی اش می نماید. در صورت استفاده صحیح از این فضا می تواند به مشارکت اجتماعی اش بیافزاید.

آسیب شناسی فضای مجازی

مهمترین پیامد منفی استفاده نادرست از فضای مجازی تغییر سبک زندگی است. بی توجهی به سلامت روان، اجتناب از فعالیت های مهم زندگی، کاهش روابط اجتماعی و نادیده گرفتن خانواده و دوستان از اثرات نامطلوب گشت و گذار بی رویه در فضای مجازی است. دکتر قرائی به موضوع مهمی اشاره می نماید: اگر صفحه حوادث رسانه های رسمی مطبوعات و خبرگزاری ها را بخوانید، خبرهای زیادی درباره شیادی و سوء استفاده های مالی و عاطفی نوشته شده است. بارها دراین باره تذکر داده شده که استفاده نامطلوب از فضای مجازی می تواند زمینه شرارت و بی اخلاقی را برای شیادان فراهم کند. اما خوب کمتر کسی به این توصیه اهمیت می دهد.

بی حیایی را ترویج نکنید!

او دلخور از این است که برخی از افراد عکس های خصوصی خود را در فضای مجازی منتشر می نمایند. به باور این جامعه شناس، نمایش دادن فضای خصوصی به دیگران فرهنگ اشتباهی است که متاسفانه بین نسل جوان ما باب شده است. دکتر قرائی می گوید: کار امروز برخی از دختران و زنان ما این شده که لباس های نامناسب بپوشند و ژست های آنچنانی بگیرند. بعد هم در فضای مجازی منتشر نمایند. اقدام آنها اولین کاری که می نماید، نظام خانواده را از هم می پاشد و بعد هم به فکر دختران و پسران جوان ما آسیب می زند. بی حیایی ترویج پیدا می نماید. به گفته این استاد دانشگاه، عکس بخش وسیعی از اطلاعات را در فضای مجازی منتقل می نمایند. او اشاره می نماید ایران کشوری است که در حال گذار از شرایط سنتی به دوران نوسازی و صنعتی شدن است و انتشار عکس باعث می شود بسیاری از اعتقادات و باورها رایج در بین مردم کم رنگ شوند.دکتر قرائی ادامه می دهد: در این میان هستند افراد بی هویت و نابابی که با انتشار عکس های نامناسب اقدام به شایعه پراکنی نموده و به مسئولان توهین می نمایند. این کار آسیب فرهنگی به جامعه است. مردم را آزرده خاطر می نماید و بی اعتمادی را ایجاد می نماید.

منبع: همشهری آنلاین

به "اسراری که به غارت می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسراری که به غارت می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید