ارزیابان یونسکو مرداد برای آنالیز پرونده ماسوله به ایران می آیند

به گزارش وبلاگ ساعت دیواری، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، ارزیابان یونسکو مرداد برای آنالیز پرونده ماسوله به ایران می آیند.

ارزیابان یونسکو مرداد برای آنالیز پرونده ماسوله به ایران می آیند بیشتر بخوانیددر سفر به ماسوله از کجا تماشا کنیم؟ | شهری با تماشای هایی جادویی

ماسوله با 350 خانه تاریخی و قدمتی 700 ساله در 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در 62 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است. این شهرک تاریخی در سال 1354 با شماره 1090 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله بیش از دو دهه است که مطرح شد اما ارسال پفراینده ثبت آن هر سال بنابر دلایلی ازجمله مسائلی که در اصلاح ناهمگونی ها و آزادسازی عرصه از مستحدثات وجود دارد، صورت نگرفت.

با این وجود، امسال پفراینده منظر فرهنگی تاریخی شهر ماسوله به عنوان تک پفراینده ارسالی کشور ایران به یونسکو ارسال شد تا ایران با وجود ظرفیت محدودی که برای معرفی پفراینده برای ثبت جهانی دارد، شانس خود را این بار با ماسوله امتحان کند.

ولی جهانی (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان) درخصوص مسائلی که ماسوله برای ثبت در یونسکو پیش رو دارد، گفت: منظر فرهنگی تاریخی شهر ماسوله به عنوان پفراینده ثبتی ایران به یونسکو ارائه شده و ارزیابان یونسکو به منظور آنالیز نهایی پفراینده ماسوله، مرداد امسال راهی منطقه خواهند شد و موارد این پفراینده را کارشناسی خواهند کرد.

او ادامه داد: در جلسه ای که با حضور استاندار گیلان، فرماندار شهرستان فومن و رؤسای دستگاه های اجرایی استان گیلان به منظور پیگیری فرایند ثبت جهانی ماسوله و برطرف موانع موجود در جهت ثبت منظر فرهنگی تاریخی تشکیل شد، قول های مساعدی برای برطرف این موانع طی یک ماه آینده داده شد. هرچند سالهاست دراین خصوص صحبت می گردد اما در نهایت این موانع همچنان به جای مانده اند اما براساس تاکید استاندار، کلیه موارد طی یک ماه آینده بطور کامل برطرف خواهند شد.

جهانی توضیح داد: ساختمان فلزی در عرصه قرار گرفته است که قرار شد شهرداری به یاری آموزش و پرورش ظرف مدت 10 روز این سازه فلزی را برچینند. کارهای مربوطه به وسیله شهرداری در حال اجرا است. مخابرات نیز موظف شده کابل هایی که سبب ناهمگونی منظر شده را ساماندهی کند. بازدیدها به وسیله کارشناسان مربوطه اجرا شده و کارها در حال اجرا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان درخصوص بودجه ای که برای آزادسازی عرصه ماسوله درنظر گرفته شده، گفت: طرحی در این خصوص ارائه شده و درحال حاضر نیز 5 میلیارد تومان بودجه برای آن در نظر گرفته ایم. البته سایر دستگاه ها مانند برق و آب و مخابرات پای کار آمده اند. شرکت فاضلاب نیز طرح فاضلاب ماسوله را طی دو تا سه هفته آینده آماده و ارائه خواهد داد.

او در پاسخ به این سئوال که با توجه به مسائل عدیده ای که ماسوله با آن روبروست و با وجود آنکه سالها درباره آنها صحبت شده اما برطرف نشده اند، این امید وجود دارد که امسال شاهد ثبت پفراینده ماسوله در میراث جهانی یونسکو باشیم، گفت: صد در صد این امر محقق خواهد شد. ضمن آنکه طرح هایی وجود دارد که باید برای آنها برنامه داشته باشیم. قول هایی برای تحقق این طرح ها داده شده و اگر نتوانیم این پفراینده را در یونسکو ثبت کنیم، آبرویمان خواهد رفت.

پفراینده ماسوله حدود 17 سال است که برای ثبت جهانی مطرح شده و سعی ما بر برطرف مسائل کوچکی است که وجود دارد. البته طی این سالها فرایند ثبت پفراینده تا حدودی تغییر نموده و اکنون منظر فرهنگی تاریخی شهر ماسوله برای ثبت به یونسکو ارائه شده. این پفراینده از حریم ثبت ملی تا کهنه ماسوله را دربرمی گیرد.

بنابراین گزارش، چندی پیش خبرها از کشف شواهد تازهی از فرهنگ های اواخر پیش از تاریخی، تاریخی و دوره های اسلامی در ارتفاعات کوهستانی بالای 2500 متری ماسوله حکایت داشتند. براساس نظر باستان شناسان یافته های تازه نشان می دهد که انسان حداقل از اواخر دوره مفرغ از این منطقه ها مرتفع بطور فصلی استفاده مینموده و شواهد دوره های آهن یک و آهن سه، دوره اشکانی، آل بویه، سلجوقی و ایلخانی نیز حاکی از تداوم این الگوی سکونتی در چهار هزار سال گذشته را دارد.

جهانی درخصوص تاثیری که این کشف می تواند در ثبت پفراینده منظر فرهنگی تاریخی شهر ماسوله داشته باشد نیز گفت: این آنالیز باستان شناسی در راستای نقص های پفراینده بود که انجام گرفت. جهتهای کوچ رو ها و… همه معین و در نهایت پفراینده به یونسکو ارسال شد. آنها نیز پفراینده را تایید نموده اند و ارزیاب باید برای آنالیز پفراینده به ایران بیاید.

منبع: همگردی

به "ارزیابان یونسکو مرداد برای آنالیز پرونده ماسوله به ایران می آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزیابان یونسکو مرداد برای آنالیز پرونده ماسوله به ایران می آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید